För Pondusfoder AB i Överkalix leder den nya kilometerskatten till kraftigt höjda kostnader. Det handlar om 100 000-tals kronor. "Rent krasst måste vi försöka lägga kostnaderna på slutprodukten. Alternativet är att inte tillverka något", säger Jonas Pahikka-Aho, vd.
Pondusfoder AB i Överkalix har tillverkat och levererat fruset hundfoder under 23 år. Visionen är inte särskilt blygsam längre: ”Vi ska göra världens alla hundar mätta och glada!” Nåja, de största försäljningsregionerna är än så länge norra Sverige och Finland men världen ligger öppen... Nu hotar dock den föreslagna kilometerskatten på 24 kronor milen att ställa till det ordentligt.
– Råvaror från slakterier hämtas en gång i veckan från Rättvik förutom, de produkter som vi köper lokalt. Det betyder en resa på 180 mil en gång i veckan eller 9 000 mil om året. Enbart den transporten blir 200 000 kronor dyrare med skatten, säger Jonas Pahikka-Aho, 30 år, som är företagets VD.
Men eftersom Pondusfoder levererar med egen frysbil en gång i månaden till kommuner och kunder i Västerbotten (två resor på drygt 100 mil vardera), Kajajoki i norra Finland, längs sträckor till och från Luleå och Kiruna så blir merkostnaden med kilometerskatt cirka 100 000 kronor på de sträckorna dessutom. Något kan reduceras genom transporter till andra kunder i samband med resorna till Rättvik.
– Rent krasst måste vi försöka lägga kostnaderna på slutprodukten. Alternativet är att inte tillverka något, menar Jonas Pahikka-Aho.
– För oss i norra Sverige blir en kilometerskatt en konkurrensnackdel och ett problem eftersom andra tillverkare finns i södra Sverige och har betydligt närmare till stora slakterier.
– Att vi valde egen distribution i norra Sverige och Finland berodde på att det blev billigare än att skicka ströpallar. Vi skickar ändå en del av varorna med externa speditörer, främst till södra Sverige, men en kilometerskatt skulle bli en ny tung pålaga som vi inte har räknat med.
2013 brann fabriken i Överkalix och det har tagit en tid att återhämta sig. Nu snurrar hjulen bättre och man börjar komma på fötter igen. Omsättningen har ökat till 5,7 miljoner och resultatet är positivt. Man har i dag fyra anställda. Anledningen till att Jonas pappa som göteborgare 1993 ändå valde Överkalix för fabriken för fruset färskfoder som ser ut som köttfärs var att kunderna till stor del var draghundsägare och hade jakthundar. Han ville göra satsningen i ett område där det fanns rikligt med sådana hundar i både Sverige och Finland. I dag har det svängt så att man levererar foder till vanliga hundar och inte bara draghundar och brukshundar.
– Det är konstigt att debatten om kilometerskatten inte fått tillräcklig fart ännu. Allt som fraktas med lastbilar – och det är det mesta - blir ju dyrare och till sist är det av konsumenterna som man vill ha tillbaka pengarna genom dyrare varor. När börjar folk inse det? undrar Jonas Pahikka-Aho som efterlyser mer debatt i frågan.
Skatter