När rankingen av Sveriges 290 kommuners företagsklimat 2016 offentliggjordes backade Uppsala 14 placeringar och hamnade på plats 185. Det är den sämsta placeringen sen 2005. Resultatet är ingen överraskning efter att den företagsklimatundersökning som utgör två tredjedelar av rankingresultatet kommunicerades i maj. Kommunen och företagare delade då med sig av tankar och idéer kring varför resultatet såg ut som det gjorde och vad man måste göra för att komma framåt. De är värda att upprepa.
I den enkät som utgör två tredjedelar av rankingresultat är företagens sammanfattande omdöme på företagsklimatet en viktig parameter. Det betyget är nere på samma nivå som för 12 år sedan, 3,05 på sexgradig skala där fyra motsvarar bra.
-Det är tråkigt att företagarnas sammanfattande omdöme om företagsklimatet inte förbättrats, men man ska vara ödmjuk inför att det tar tid. Jag är inte orolig. Vi är på rätt väg, säger Yvonne Näsström, Uppsalas näringslivsdirektör.
Hon tycker att det är viktigt att vara tydlig med begreppen.
-Vi har företagsservicen som är kommunens ansvarsområde. Här finns myndighetsutövningen, men också sådant som att trygga kompetensförsörjningen och tillgången på mark och lokaler.
Yvonne Näsström beskriver företagsservicen som en del av företagsklimatet.
-Alla som på något sätt är intresserade av näringslivsfrågor fungerar som ambassadörer för Uppsala. Entreprenörerna själva har en central roll, men vi kan se företagsklimatet bredare än så. Hur agerar banken? Hur talar man om företagande i skolan och på universitetet? Tillsammans skapar det en helhetsbild, betonar Yvonne Näsström.
Hon har stor förståelse för att de personliga erfarenheterna färgar uppfattningen om företagsklimatet.
-Det är klart att det finns företagare som haft trassel med exempelvis bygglov och som känner sig missnöjda. I det läget är det lätt att tycka att företagsklimatet är dåligt och sedan komma in i en negativ spiral, förklarar Yvonne Näsström.
Arbetet med ett nytt näringslivsprogram pågår och ska vara färdigt efter sommaren.
-Det tas fram i nära samverkan med näringslivet och med den övergripande ambitionen att få fler företag i Uppsala, att de befintliga företagen ska växa och att fler flyttar hit för att vi ska klara målet 70 000 nya jobb i kommunen till 2050.
Yvonne Näsström blundar inte för den bild som företagarna ger i Svenskt Näringslivs enkät.
-Vi tar alla mätningar på största allvar. Jag är övertygad om att vi gemensamt klarar de utmaningar Uppsala står inför, poängterar hon.
-Jag tror att politikerna i Uppsala vill väl. De lyssnar på oss företagare, men det räcker inte med en massa fina ord. En välvillig inställning måste visa sig i praktisk handling. Många ärenden stannar upp i olika nämnder i kommunen, säger Maria Mattsson Mähl.
Hon driver utbildnings- och matchningsföretaget AlphaCE som arbetar med att slussa ut människor på arbetsmarknaden. Företaget har 370 medarbetare på 70 platser runt om i Sverige. I Uppsala har man 20 anställda.
Maria Mattsson Mähl saknar alltså kommunens handfasta agerande för att förbättra företagsklimatet. Däremot ser hon mycket optimistiskt på företagens förmåga att genom samarbete olja maskineriet och stärka konkurrenskraften.
-Vi har fått en Gnosjöanda här i Uppsala. Det är en kollegial sammanhållning. Skillnaden är dramatisk i jämförelse med hur det var för några år sedan. På det sättet har Uppsala genom våra egna insatser ett mycket bättre företagsklimat idag, betonar Mari Mattsson Mähl.
Malin Ericsson på Barnskoexperten har sin butik vid Gamla Torget mitt i Uppsala.
-Uppsala har långt kvar innan företagsklimatet lyfter, menar hon och ger de kraftigt höjda parkeringsavgifterna i centrum som ett färskt exempel på hur företagen motarbetas.
-Borde vi inte sträva efter en levande stadskärna? Höjningen gör nog att ännu fler istället väjer att åka till Gränby eller Boländerna. Det här är helt galet, fastslår Malin Ericsson.
Lasse Svensson är vd på Sh bygg, ett av branschens äldsta entreprenadföretag inom områdena bygg-, sten- och anläggningsarbeten. Företaget har ungefär 300 anställda. Närmare hälften av verksamheten finns i Uppsala.
Han har ett par förklaringar till det mediokra företagsklimatet i Uppsala.
-Som en utpräglad akademikerstad bryr man sig inte så mycket om näringslivet. En annan orsak är att Uppsala är lite av en fet katt. Vi har inte upplevt några dramatiska företagsnedläggningar eller haft någon riktig kris, poängterar Lasse Svensson.
Han anklagar absolut inte politikerna i Uppsala för att ha ont uppsåt när det kommer till de näringspolitiska frågorna.
-De kämpar nog på, men jag har inte stora förhoppningar om en rejäl förbättring av företagsklimatet. Uppsala har kanske vuxit och blivit en större stad än vad politikerna mäktar med, tror Lasse Svensson.
Sören Karlsson