Denna rapport syftar till att informera om STEM-policyutvecklingen i Sverige. Den täcker ett brett spektrum av sektorer, funktioner och praktiker och tar sin utgångspunkt i matematik och naturvetenskap i skolan. STEM i skolan-avsnittet utforskar deltagande och prestationer i matematik och naturvetenskap, inklusive pedagogiska metoder, lärarutbildning, läroplan och skolsystemens egenskaper och infrastruktur.
Rapporten behandlar också STEM inom yrkesutbildning (VET) och högre utbildning, utforskar deltagande och examen i STEM-discipliner, policybestämmelser och strategier för att förbättra STEM-utbildning och utbildning av hög kvalitet.
Rapporten övergår sedan till att behandla STEM-forskning och innovation. Detta avsnitt undersöker nationella forskningsprioriteringar, forskning och utvecklingsutgifter, produktion och innovation inom STEM-områden. Det belyser vikten av forskningsinsatser och utbildning-industripartnerskap för ekonomisk dynamik, tillsammans med samhälleliga välbefinnande.
Rapporten undersöker kort STEM-arbetsmarknaden i termer av efterfrågan på STEM-kunskap och färdigheter inom industrin, och de flerskiktiga strukturer som styr och underlättar STEM-ekosystem. Den avslutas med ett litet antal fall som illustrerar de olika institutioner som står inför STEM-brist i Sverige.
Denna rapport belyser sju STEM-politiska mål, inklusive ökat intresse, deltagande och prestationer i skolans matematik och naturvetenskap, förbättra offentliga vetenskapliga läskunnighet och digitala färdigheter, ökat deltagande och prestation inom yrkesutbildning och högre utbildning STEM-discipliner, ökar STEM-forskningsinsatser och spetskompetens, och förbättra STEM-innovation och kommersialisering.