Sedan den energirika oljan upptäcktes i slutet av 1800-talet har den drivit utveckling och ekonomisk tillväxt. Olja har en rad användningsområden och kan bland annat raffineras till bensin och fotogen, men används också som råvara i plaster, färg och mediciner. Ungefär 80 procent av olja används till drivmedel för motorfordon, båtar och flyg. (1) Det rådande osäkra geopolitiska läget gör det svårt att prognosticera efterfrågan på olja, men enligt OPEC kommer efterfrågan att öka globalt fram till 2035 för att därefter stagnera.2 Enligt IEA:s prognos kommer efterfrågan på biodrivmedel att öka med 20 procent fram till 2027. (3)
Petroleum- och biodrivmedelsbranschens koldioxidutsläpp ska minska med 70 procent senast 2030.
Petroleum- och biodrivmedelsbranschen har tagit viktiga initiativ inom dessa områden:
Olja är ett fossilt bränsle med stor negativ påverkan på miljön. När olja förbränns, till exempel för att producera värme i ett värmeverk eller driva en bil, bildas avgaser som skadar miljön och bidrar till växthuseffekten. Även om Sverige inte utvinner olja står petroleum- och biodrivmedelsbranschen för 50 procent av landets samlade utsläpp av växthusgaser. Näringens produktions- och distributionsrelaterade utsläpp motsvarar cirka 10 procent av de samlade utsläppen från drivmedelsanvändning. Cirka 90 procent av klimatpåverkan uppstår vid användningen av oljebaserade produkter.5
Petroleum- och biodrivmedelsbranschens koldioxidutsläpp ska minska med 70 procent senast 2030 jämfört med 2010. Till dess ska branschens egna verksamheter i form av depåer och stationer vara klimatneutrala och drivas med förnybar el. Femton år senare, 2045, ska slutmålet om en klimatneutral konkurrenskraft inom petroleum- och drivmedelsindustrin vara uppnått.6
Sveriges petroleum- och biodrivmedelsbransch är världsledande när det kommer till effektivisering och att ersätta fossila drivmedel med förnybara drivmedel i produktionen.7 Sverige är en ledande producent av etanol med hög kvalitet. Etanolen produceras framför allt av grödor och matrester.8 Med omfattande tillgång på skog och grödor har Sverige stor potential i Europa att tillverka biodrivmedel.9
Industrin har stora förhoppningar på ny teknik som möjliggör infångning av koldioxid. För etanolproducenterna är ambitionen att få på plats fullskaliga CCS-anläggningar vid raffinaderierna. Det gäller även CCU, ”carbon capture and utilization” som innebär att koldioxid i framtiden kommer kunna återanvändas inom framför allt industrin.