Kollektivavtal en klar konkurrensfördel

För Michael Lannhagen på Transportföretagen utgör kollektivavtalet en hörnsten för arbetsgivaren. Med kollektivavtalet i ryggen kan arbetsgivaren få hjälp med det mesta i relationen till arbetstagaren, och det innebär dessutom en klar konkurrensfördel på marknaden.

Michael LannhagenFoto: Privat

I Transportföretagen ingår sju olika arbetsgivareförbund: Biltrafikens-, Motorbranschens- och Sjöfartens Arbetsgivareförbund, Svenska Flygbranschen, Sveriges Bussföretag, Sveriges Hamnar samt Transportindustriförbundet. Som ansvarig för medlemsrekrytering i Transportföretagens förbund har Michael Lannhagen en god insikt i kollektivavtalens betydelse för en arbetsgivare. Enligt honom finns det många goda argument till varför man bör teckna ett kollektivavtal, men också ett och annat missförstånd som behöver rätas ut.

– Kollektivavtalet innebär en grundtrygghet för dig som arbetsgivare. Det blir enklare att anställa, försäkringar är redan förhandlade och tecknade, pensioner, ob-tillägg, lönerevision och andra detaljer är reglerade. Det råder fredsplikt och ingen arbetstagare kan strejka för bättre villkor än de som står i kollektivavtalet. Det är helt enkelt klappat och klart.

Utan kollektivavtal behöver man som arbetsgivare ha mycket bra koll på lagen och allt som reglerar en anställning, samt vara beredd på många olika enskilda förhandlingar med arbetstagarna, understryker Michael Lannhagen.

Kollektivavtal bättre än hängavtal

Kollektivavtal är en kvalitetsstämpel på att du som arbetsgivare har vettiga arbetsförhållanden och gör det enklare att växa. Vi ser att kraven på kollektivavtal bara ökar, så det kommer att bli allt vanligare.

Ett alternativ till kollektivavtalet är ett så kallat hängavtal. Ett hängavtal betyder att en arbetsgivare har slutit kollektivavtal direkt med ett fackförbund. Därmed måste arbetsgivaren acceptera ett avtal som har förhandlats fram mellan fackförbund och arbetsgivarorganisation, utan att vare sig kunna påverka processen eller ta del av alla de förmåner som ett medlemskap ger.

– Din motpart i en tvist blir facket, och då finns det ingen som hjälper dig från arbetsgivarsidan. Det blir dessutom oftast dyrare att teckna försäkringar; du måste exempelvis betala fullt pris på omställningsförsäkringen. Behöver du rådgivning i arbetsrättsliga frågor måste du lägga stora summor på juristhjälp, vilket vi erbjuder kostnadsfritt till alla som tecknar medlemskap och kollektivavtal genom Transportföretagen, berättar Michael Lannhagen.

I kollektivavtalen finns arbetstidsregleringar, sjuklön, föräldrapenning, pensionsförsäkringar och allt annat färdigförhandlat, paketerat och klart mellan arbetsmarknadens parter. När det finns kollektivavtal på arbetsplatsen vet alla vad som gäller och det blir mer tid för både arbetsgivaren och personalen att fokusera på verksamheten.

– Våra kollektivavtal är särskilt anpassade för transportbranschen och ger arbetsgivaren bättre förutsättningar att anpassa villkoren till företagets behov än vad som går att förhandla fram på egen hand. Det är ett rationellt och kostnadseffektivt sätt att hantera alla de personalfrågor och utmaningar man kan ställas inför som arbetsgivare i vår bransch. Kollektivavtal gör det helt enkelt lite lättare att vara företagare, säger han. Transportföretagens jurister och förhandlare är experter på de typiska frågeställningar som företagen kan ha, och det finns alltid hjälp att tillgå.

En konkurrensfördel

Kollektivavtalet är ofta en strategisk tillgång på marknaden eftersom många uppdragsgivare antingen kräver eller rekommenderar att deras underentreprenörer har ett kollektivavtal.

– Det innebär att du får en klar konkurrensfördel med ett kollektivavtal. Det är en kvalitetsstämpel på att du som arbetsgivare har vettiga arbetsförhållanden och gör det enklare att växa. Vi ser att kraven på kollektivavtal bara ökar, så det kommer att bli allt vanligare.

Michael Lannhagen berättar hur Transportföretagen arbetar målmedvetet för att stärka de förutsättningar som deras medlemsföretag verkar under, oavsett om det gäller lagar, skatter, att stärka kompetensförsörjningen eller EU-frågor. Detta för att ytterligare stärka konkurrenskraften.

– Genom att bli medlem får man dessutom möjlighet att vara med och påverka detta arbete genom den samlade röst som Transportföretagen utgör.

Fördomar om kollektivavtal

Michael Lannhagen har genom åren hört många fördomar om kollektivavtal. En av de vanligaste är att det blir för fyrkantigt.

– Man ser det som ett kontrollerande organ som gör arbetet mer fyrkantigt, och jag möter ibland en oro bland företagare för att man inte ska kunna göra det man vill för att kunna växa utan att facket ska lägga sig i.

Han fortsätter:

– Det stämmer inte överens med verkligheten. Kollektivavtalet utgår från principen att det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. De är i flera delar dispositiva vilket innebär att det går att göra avsteg från vissa regler och teckna lokala överenskommelser på en specifik arbetsplats, exempelvis kring arbetstidens förläggning. Det enskilda företaget kan i många fall förlägga arbetstiden så att det passar just det företagets behov. Kollektivavtalen vi har är med andra ord anpassade för varje specifik bransch, just för att de ska kunna möta alla transportföretags behov, oavsett om man verkar inom flyg, åkeri, en serviceverkstad eller hur många anställda man har.

Text: Karin Carlesten

KONTAKTPERSON