Kollektivavtal: En nyckel till framgång i städbranschen

Stockholms Städsystem AB, som drivs av Emma Dehmer Unevik, har gått från att vara ett litet företag till en ledande aktör i Stockholm med 110 anställda. Genom att prioritera service och kvalitet har familjeföretaget utvecklats till en arbetsplats där anställda gärna stannar till pensionen.

Emma Dehmer Unevik, vd Stockholms Städsystem AB.

Emma beskriver kollektivavtal som en avgörande framgångsfaktor för att vara en attraktiv arbetsgivare inom städbranschen.

– Kollektivavtal visar att vi erbjuder avtalsenliga löner, pension och försäkringar. Det skapar trygghet för både anställda och kunder. I vår bransch är det en tydlig signal om att vi hanterar anställningar korrekt och tar hand om våra medarbetare, säger Emma.

Kollektivavtalet ger företaget många fördelar. Emma lyfter upphandlingar och rekryteringsprocesser som två exempel där kollektivavtal särskilt gynnar verksamheten:

– Vid stora privata upphandlingar är det en dörröppnare. Kunderna vill ha seriösa aktörer med bra villkor för sina anställda. Dessutom blir det lättare att attrahera och behålla kompetent personal när vi kan visa att vi ger rättvisa löner och villkor.

Kostsamma misstag undviks och du säkerställer att lagar och regler följs.

Med kollektivavtal sparar Emma både tid och pengar som hon kan lägga på sin kärnverksamhet.

– Att förhandla individuella avtal för 110 anställda skulle vi inte hinna. Dessutom ingår kollektivavtalad pension och försäkring, vilket är mycket kostnadseffektivt jämfört med att upphandla det separat, berättar Emma.

Vidare beskriver Emma tillgången till juridiskt stöd och rådgivning från Almegas arbetsgivarservice som ingår i medlemskapet som en ovärderlig trygghet.

– Vi är ett litet kontor som hanterar många anställda. Att kunna ringa Almega för rådgivning ger oss en stor trygghet internt. Det säkerställer att vi hanterar våra anställda korrekt och håller ner kostnaderna jämfört med att anlita juridisk rådgivning på egen hand.

Emma understryker hur särskilt mindre företag gynnas av juridiskt stöd och rådgivning från en arbetsgivarorganisation:

– Små bolag har ofta inte samma resurser som större företag, då undviker man kanske att anlita juridisk rådgivning på egen hand på grund av kostnaderna. Då är ett medlemskap en stor trygghet, för då får du obegränsad tillgång till rådgivning. Kostsamma misstag undviks och du säkerställer att lagar och regler följs.

Motverka arbetslivskriminalitet med kollektivavtal
Arbetslivskriminalitet är en utmaning som en del av städbranschen utsätts för. Emma menar att kollektivavtal kan vara ett sätt att motverka arbetslivskriminaliteten i branschen.

– Kollektivavtal säkerställer bra villkor och avtalsenliga löner, du får hjälp att vara en seriös arbetsgivare. Om fler företag tecknar kollektivavtal och följer det kan vi minska arbetslivskriminaliteten som vissa delar av branschen utsätts för, säger Emma.

Emma Dehmer Unevik på Stockholms Städsystem AB

Kunskap och gemenskap genom medlemskapet
Genom medlemskapet i Svenskt Näringsliv och Almega Tjänsteförbunden får Emma tillgång till värdefullt stöd, kraftfulla nätverk och möjlighet att påverka branschens framtid. Idag är hon styrelseordförande i Almega Serviceföretagen och Almega Städföretagen, samt vice ordförande i SME-kommittén inom Svenskt Näringsliv.

– Kontakterna och kunskapen jag får genom medlemskapet är ovärderliga. Jag blir ständigt uppdaterad om samhälls- och branschförändringar och kan påverka dessa beslut. Att träffa andra företagare gör även att jag känner mig mindre ensam i de utmaningar jag ställs inför som företagare. Det hjälper mig att dagligen fatta insatta beslut för företaget. Jag blir också en bättre rådgivare gentemot våra kunder och anställda. Det är jag är otroligt tacksam över.

Ett riktigt viktigt jobb
Tillsammans med kansliet och medlemsföretagen inom Almega Serviceföretagen arbetar Emma aktivt för att höja statusen på städyrket. Nyligen släpptes kampanjen Ett riktigt viktigt jobb som har hjälpt till att förändra allmänhetens syn på städning som ett viktigt och respekterat yrke.

– Vi vill skapa yrkesstolthet. Städning är ett av världens viktigaste jobb och kampanjen uppskattas verkligen av oss medlemsföretag. Mätningar visar att kampanjen har stärkt attityden gentemot städyrket, vilket är fantastiskt.

Forma framtiden för små och medelstora företag
Som ledamot i SME-kommittén bidrar Emma till att stärka förutsättningarna för små- och medelstora företag.

– Vi lyfter fram verkliga utmaningar som små- och medelstora företag står inför. Det ger en stark känsla av att göra skillnad när vi kan förmedla våra behov och utmaningar till politiker och beslutsfattare, så att de förstår verkligheten vi lever i.

Emma avslutar med ett medskick till alla små- och medelstora företag som idag inte har kollektivavtal:

– Det finns nog företag som tror att kollektivavtal är dyrt och krångligt eller att de förlorar sin frihet via kollektivavtalet. Men sanningen är att kollektivavtal och medlemskap i en arbetsgivarorganisation ger en enorm trygghet. Det hjälper er att undvika dyra misstag och ger er också möjlighet att påverka branschen. Ju tidigare ni tecknar, desto bättre!

MedlemskapKollektivavtalAlmega TjänsteförbundenAlmega StädföretagenAlmega Serviceföretagen