Medlemsavgiften till Svenskt Näringsliv faktureras två gånger per år, i april och oktober. Fakturan innehåller en medlemsavgift och en serviceavgift samt i de flesta fall även medlemsavgifter till den arbetsgivarorganisation eller branschorganisation som företaget är medlem hos.
Som medlem i Svenskt Näringsliv kan du få din medlemsfaktura som e-faktura, pdf-faktura eller via post. För att kunna ta emot e-fakturor behöver ni vara ansluten till en e-fakturatjänst.
Frågor kring medlemskap, avgifter och fakturor besvaras i första hand av Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer eller via mail till faktura@svensktnaringsliv.se. Kontaktuppgifter för fakturafrågor finns angivet på fakturan.
Några vanliga frågor kring e-faktura och pdf-faktura från Svenskt Näringsliv:
För att kunna ta emot e-faktura behöver ni ha en uppsatt tjänst för detta. Det finns idag många leverantörer som erbjuder tjänster för att skicka och ta emot e-fakturor (exempelvis InExchange, Pagero, Basware). När tjänsten är aktiverad kommer vi automatiskt skicka en förfrågan vid nästa faktureringstillfälle om ni vill börja ta emot e-faktura från Svenskt Näringsliv. Vill ni veta mera om e-faktura, besöka exempelvis www.inexchange.se för mer information.
Är ni anslutna till e-faktura via en leverantör (t.ex. InExchange, Pagero, Basware) behöver ni inte göra något för att etablera anslutning. Vid nästkommande faktureringstillfälle kommer ni att få en förfrågan om ni vill börja ta emot e-faktura från Svenskt Näringsliv. Om ni svarar ja skickas kommande fakturor till er i e-fakturaformat (Svefaktura1.0). Beroende på hur ni valt att ta emot e-faktura kan vissa anpassningar behöva göras hos er. Vid ytterligare frågor och specifika krav kring e-faktura ber vi att ni kontaktar den leverantör ni är ansluten till, som i sin tur kan kontakta InExchange vid behov.
Maila era uppgifter och problem till faktura@svensktnaringsliv.se. Vi kontaktar vår leverantör av e-fakturor, InExchange, och återkommer till er när vi vet mer om felet. Vill ni under tiden ha era fakturor i PDF-format går det bra att meddela oss er e-postadress för detta till faktura@svensktnaringsliv.se.
Om ni saknar er faktura är ni välkommen att kontakta er bransch- eller arbetsgivarorganisation (kontaktinformation finns på fakturan) eller faktura@svensktnaringsliv.se för hjälp.
Orsaken till att ni inte fått fakturan kan variera från fall till fall. Vanligaste problemet är missförstånd kring avsändaren. Svenskt Näringslivs fakturor skickas via InExchange och avsändaren av mailet är noreply@inexchange.se. Avsändaradressen har i vissa fall fastnat i spamfiltret eller tagits bort då mottagaren inte känt till den. Se till att godkänna denna adress för leverans av pdf-fakturor från Svenskt Näringsliv.