Möjlighet till gårdsförsäljning skulle betyda mycket för Dalarnas små bryggerier. Det skulle ge bättre möjlighet till en bredare marknadsföring och därmed också öka möjligheten för företagen att expandera. Vi har träffat tre dalabryggare som är eniga om att gårdsförsäljning är en viktig pusselbit för deras egen marknadsföring, men att det även skulle kunna bidra till en utvecklad besöksnäring.
I takt med ett ökat intresse för hantverksmässigt tillverkad öl har mindre bryggerier poppat upp lite här och var på den svenska landsbygden. Många håller sin tillverkning på mikronivå, medan andra har vuxit så stadigt att de på allvar börjar ta upp konkurrensen med de stora bryggerijättarna.
Oppigårds Bryggeri AB i Hedemora är ett av de bryggerier som med sina två miljoner liter om året börjar hävda sig på den svenska marknaden bland öltillverkare.
– Att tillåta gårdsförsäljning skulle betyda enormt mycket för oss. Vi har väldigt få möjligheter att marknadsföra oss med de regler och bestämmelser som finns. Vi skulle ha möjligheter att ge våra besökare en helhetsupplevelse där vi berättar om vår tradition, samtidigt som de kan köpa med sig några flaskor hem, säger Björn Falkenström.
Men det är inte bara för öltillverkarna själva som gårdsförsäljning vore ett plus. Ur ett turism- och upplevelseperspektiv skulle möjligheten att få bjuda på och sälja alkohol kunna bidra till en utvecklad besöksnäring.
– Vi får ofta besök av företag som vill ta med sig sina kunder på sightseeing i Falun med omnejd. Utländska besökare är väldigt intresserade av vår hantverksmässigt tillverkade öl. Men de blir ofta väldigt förvånade, och besvikna, när det visar sig att de inte får köpa med sig någon flaska hem, säger Jonny Ryentorp som driver mikrobryggeriet Ryentorps Bryggeri AB i Falun.
Bryggerinäringen är en näringsgren som har stor potential att utvecklas tack vare det ökade intresset. Med gårdsförsäljning skulle förutsättningarna öka ännu mer och Mora Bryggeri AB är övertygade om att de skulle kunna leda till fler anställningar. Kring de mindre bryggerierna finns goda förutsättningar för ökat entreprenörskap.
– Vi skulle kunna utveckla vår rörelse och anställa fler om vi fick möjlighet att sälja hos oss eller om vi fick bjuda på vår öl när vi har våra events. Men som det är nu får vi inte bjuda på mer än några centiliter enligt kommunens regler. Dessa regler är dessutom något som verkar skilja sig från kommun till kommun, säger Ellinor Andersson, en av familjemedlemmarna som driver Mora Bryggeri.
Frågan om gårdsförsäljning har utretts flera gånger i Sverige och det finns färdiga förslag i statliga utredningar hur gårdsförsäljning skulle kunna ske utan att riskera folkhälsan och detaljhandelsmonopolet, som dessutom är förenligt med EU-rätten.
De tre bryggarna tycker att fokhälsoargumenten överdrivs och missbrukas och att debatten ligger på en alldeles för låg nivå.
– Vi som driver små bryggerier är utbildade och kunniga, inte bara i vårt hantverkskunnande, utan även om alkoholens verkningar. Reglerna är omfattande och vi är hårt kontrollerade. Vi skulle inte tillåta att människor missbrukar vår möjlighet att sälja våra produkter till intresserade och seriösa kunder, säger Jonny Ryentorp.
Henrik Sjögren
Oppigårds Bryggeri AB
Kommun: Hedemora
VD/Ägare: Björn Falkenström
Omsättning: ca 60 miljoner (2016)
Antal anställda: 18 (2016)
Mora Bryggeri AB
Kommun: Mora
VD/Ägare: Familjeägt. Vd är Eva Andersson.
Omsättning: cirka 4 miljoner (2016)
Antal anställda: 5 (2016)
Ryentorps Bryggeri AB
Kommun: Falun
VD/Ägare: Jonny Ryentorp
Omsättning: Cirka 1 miljon.
Antal anställda: 1 (utöver ägare)