Hur kan företagen vara en del av lösningen i lokala insatser för jobb och integration? Hur kan kommunen underlätta och vara rådgivande för företagens väg genom myndighetsdjungeln? Hur höjer man tillsammans ambitionen för ett bättre lokalt företagsklimat? Det var några av frågeställningarna som diskuterades under Svenskt Näringslivs inspirationsdagar i mars 2019.
Cecilia Lejon, PWC och tidigare arbetsmarknadschef i Trelleborgs kommun, föreläste om framgångskonceptet ”Trelleborgsmodellen”. Ett vinnande koncept när det gäller att få fler människor att gå från försörjningsstöd till självförsörjning.
– Vi vände blicken inåt och frågade oss själva om det arbete kommunen gör hjälper människor att komma till egen försörjning. Vi gjorde ett strategiskt vägval och ändrade perspektiv, från socialt perspektiv till arbetsmarknadsperspektiv. Det kommuner måste fråga sig i de utmaningar de har är vilket strategiskt vägval väljer vi? säger Cecilia Lejon.
En annan fråga som diskuterades var den myndighetsdjungel företagare ofta känner att de ska igenom när det gäller tillstånd, kontroller, avgifter och planer vilka ska godkännas av kommunen.
– Varje kommun borde sträva efter att bli världsmästare på att hjälpa företagen på att göra rätt. Förståelse, förtroende och kommunikation är tre viktiga grundstenar till ett bra arbetssätt när det gäller myndighetsutövning, säger Daniel Andersson, projektledare kommunrelationer Svenskt Näringsliv.
Roger Sundström, vd för Hudiksvalls Näringslivs AB (HNA), deltog vid inspirationsdagen i Umeå och tyckte att det var spännande att träffa gelikar som jobbar för tillväxt- och näringslivsutveckling.
– Det jag tar med mig är bland annat Trelleborgsmodellen och deras tänk när det gäller perspektiv. Att gå från socialperspektiv till arbetsmarknadsperspektiv, att gå från fokus på biståndrätt till fokus på självförsörjning. Dessutom får vi bekräftelse på att vi gör rätt saker och att merparten av kommunerna i stort sett har samma tänk men att vi lyckas lite olika, säger Roger Sundström.
På plats vid inspirationsdagen i Umeå fanns också Ola Sjöström, näringslivsutvecklare HNA.
– Det jag speciellt tänkt på under dagen är vikten av att lyfta företagen och vara tydligare med vad de betyder för kommunen i form av skattepengar. Vi fick se här hur många förskoleplatser en viss summa pengar genererar. Jag tror inte att folk förstår vad företagen betyder för exempelvis omsorgen. Att lyfta statusen på företagen och tala om för dem vad de genererar är något jag tänkt börja med. Samtidigt så behöver företagarna veta vilka lagar, förordningar och regler som tjänstepersoner inom olika förvaltningar har att utgå ifrån. Det ger dem bättre förståelse för varandra, säger Ola Sjöström.
Roger Sundström fortsätter;
– Vi är rätt eniga om vilka hinder och möjligheter som vi har i samarbetet mellan näringsliv och kommun. Det är viktigt att träffas och diskutera vid frukostmöten, nätverk och företagsbesök. Vår devis om att Hudiksvalls Näringslivsbolag jobbar för ett modigare och roligare Hudiksvall känns helt rätt.
Jan Fagerström, näringslivsutvecklare och företagslots i Sandvikens kommun, deltog vid inspirationsdagen på Arlanda. Han tyckte också att dagen var intressant och inspirerande.
– Att nätverka med andra kommuner och inspireras av deras arbetssätt är en viktig ingrediens vid Svenskt Näringslivs inspirationsdagar. Seminariet om upphandling var också intressant eftersom det är ett område som är i fokus för många företagare, säger Jan Fagerström.