Lotta Schenkel driver café och konditoriverksamhet i Gävle. Hon har varit medlem i Svenskt Näringsliv och Livsmedelsföretagen sedan 2009. Lottas företag bidrar varje år med skatteintäkter som motsvarar kostnaden för 26 förskoleplatser, visar Svenskt Näringsliv verktyg Välfärdsskaparna.
Hur är det att driva en konditoriverksamhet, vad är det roligast med det?
– Det är full fart hela tiden, vilket jag tycker är väldigt roligt. Det är en väldigt kreativ miljö, vi behöver vara aktiva och med i de olika trender som kommer och går. Idag har vi två caféer varav ett är bageri/konditori. Konditori Lido och Böna Café skiljer sig oerhört åt, trots att de är verksamheter inom samma bransch. Detta gör det möjligt för oss att möta en stor variation av kunder, i olika miljöer men också erbjuda olika typer av produkter. Det bästa är att jag får uttryck för min kreativitet, att sätta en ny meny, vara kreativ med inredning och skapa en atmosfär. Konditori Lido går i 50-tals tema och Böna Café går i sekelskiftesstil. Vi erbjuder på sätt och vis två helt olika koncept, det finns något för alla.
Har ni påverkats av omvärldsläget de senaste åren?
– Covid var för oss en enda lång prövning. Men vi klarade oss relativt bra. Till stor del för att vi inte har något alkoholtillstånd. Idag tampas vi likt många andra med stigande priser och ökande omkostnader. Detta har resulterat i att vi, så sent som igår tog beslutet att stänga ett av våra tidigare caféer, Café Berggren. Det var inget lätt beslut att ta, men tillsammans beslutade vi oss för att det är det bästa i nuläget. Vi vill i stället att lägga allt krut på Konditori Lido och Böna Café för att ge våra kunder den bästa möjliga upplevelsen när de besöker oss. Böna Café har tidigare varit stängt om helgerna, framöver kommer vi ha öppet alla veckans dagar. Vi har precis renoverat cafét och kan numera även ta emot dop, bröllop och andra större tillställningar.
Vilka fördelar ser du med ditt medlemskap i Livsmedelsföretagen och Svenskt Näringsliv?
– Jag tycker att medlemskapet är en självklarhet, inte minst på grund av kollektivavtal men också eftersom jag tycker att det är oerhört viktigt att någon lyfter det arbete och den skillnad Sveriges företag gör. För inte så länge sedan fick jag ett utskick ifrån er, som för mig blev en viktig påminnelse. Med allt som händer runtom i världen, är det lätt att känna sig liten och att ens bidrag inte räcker till. Utskicket hette ”Välfärdskaparna”, där jag fick ta del av min verksamhets och alla kommunens företags samlade bidrag till välfärden. Att svart på vitt få se den skillnad min verksamhet gör, det är en stor motivationsfaktor. Denna typ av kommunikation uppskattar jag och det vill jag verkligen se mer av!
Utskicket Välfärdskaparna gick ut till företag runt om i landet för att upplysa om vad svenska företag bidrar med till den gemensamma välfärden. Ditt företag bidrar med skatteintäkter som motsvarar 26 förskoleplatser.
– Utöver att skapa en trevlig stund och fika till mina kunder känns det bra att veta att jag bidrar till något större, det är kul och motiverande!
Svenskt NäringslivMedlemskap