Sedan 1967 har familjeföretaget Städtjänst Westlund erbjudit lokalvård i Gävleborg. Företaget har aldrig lagt en enda krona på marknadsföring utan låter sina tjänster tala för sig själva. Idag har Städtjänst Westlund ett 50-tal anställda och är medlemmar i Almega Tjänsteföretagen och Svenskt Näringsliv. Vi fick möjlighet att ställa några frågor till vd:n Annsofie Orrsten.
– Alla kunder är välkomna till oss. Men vi har slutat delta i offentliga upphandlingar, vi kan inte konkurrera enbart med pris utan vi konkurrerar även med flexibilitet och mjuka värden. Att våga säga nej har lönat sig för oss. Vi gör det vi gör bäst.
Vad sporrar dig?
– Jag blir sporrad av att det går att bedriva ett företag genom att konkurrera med den bästa personalen och bästa servicen för ett lite högre pris. Om det snöar ute är det självklart att vi ska kunna skotta bort snön när vi ändå städar huset. Sen tror jag att man inte får bli för bekväm som företagare, man måste alltid utvecklas och anpassa sig till omvärlden. Just därför har vi exempelvis utvecklat ett digitalt system för alla städare som gör det lättare för dem att exakt veta vad som gäller på respektive plats.
En viktig del är kvalitetsstämpeln, att vi har schysta villkor och är en seriös aktör.
Hur blir du bemött som företagare?
– Flera av våra anställda har tidigare varit ganska långt ifrån arbetsmarknaden och vi ser till att de får en bra start och verkligen lär sig hantverket. I mötet med vissa politiker och tjänstemän får jag känslan av att de inte förstår den samhällsnytta vi gör och hur mycket skattemedel vi bidrar med. Det är summan av alla regler som gör det svårt att göra rätt. Jag har också upplevt att jag får olika svar av olika myndighetspersoner, vilket självklart ökar otryggheten.
Ni är medlemmar i Almega Tjänsteföretagen och Svenskt Näringsliv – vad betyder medlemskapet för er?
– Det är en av sakerna som gör oss till en bättre arbetsgivare, och i förlängningen till en bättre städfirma. Därför råder det inga tvivel om medlemskapet.
En viktig del är kvalitetsstämpeln, att vi har schysta villkor och är en seriös aktör. Genom Almega får vi jättebra juridisk hjälp, alternativet hade varit att behöva anställa en advokat vilket kostar multum. Jag är mån om ett så bra företagsklimat som möjligt och där gör Svenskt Näringsliv ett viktigt jobb, både lokalt och nationellt. Jag har exempelvis varit med och pratat om offentlig upphandling direkt till politiker. Så både det branschspecifika och generella påverkansarbetet är viktigt. Genom medlemskapet får våra anställda bra tjänstepensioner och försäkringar.