Bilbranschen Ă€r en av de branscher som har drabbats hĂ„rt av kriget i Ukraina och mĂ„nga Ă„terförsĂ€ljare vittnar om lĂ„nga leveranstider och viss brist pĂ„ reservdelar. âDagens lĂ€ge Ă€r besvĂ€rligtâ, sĂ€ger Claes Ă berg, vd pĂ„ Visby BilCity AB.
Som för mÄnga andra företag satte pandemin kÀppar i hjulet för Claes à berg och hans företag Visby BilCity AB. Den ledde till halvledarbrist vilket i sin tur ledde till sÀmre tillgÄng till nya bilar och lÀngre leveranstider.
â Men det Ă€r ingenting jĂ€mfört med konsekvenserna av Ukrainakriget, sĂ€ger han. Vi har just nu vĂ€ldigt lĂ„nga leveranstider. MĂ„nga av de fabriker som gör kablage, kabelstammar, strömbrytare och andra delar ligger i Ukraina. Vissa av fabrikerna har kunnat Ă„teruppta sin verksamhet, men lĂ„ngtifrĂ„n alla.
Claes à berg har arbetat i bilbranschen sedan 1991 i mÄnga olika roller, och har aldrig sett nÄgot liknande. Han tog över Visby BilCity AB 2018, och genom hÄrt arbete lyckades man öka företagets omsÀttning. Strax dÀrefter tvingades företaget att hantera konsekvenserna av pandemin.
â Pandemin ledde till sĂ€mre tillgĂ„ng till nybilar och lĂ€ngre leveranstider. Det drabbade oss hĂ„rt men inte riktigt sĂ„ hĂ„rt som vi först fruktade. Dagens lĂ€ge Ă€r dĂ€remot besvĂ€rligt. Idag ligger en leverans av en nybil pĂ„ 6-12 mĂ„nader jĂ€mfört med det normala pĂ„ 10-12 veckor. Vi ser Ă€ven en radikal ökning i försĂ€ljningen av elbilar, vilka ocksĂ„ har lĂ„nga leveranstider. Det hĂ€r innebĂ€r att vi tappar i likviditet eftersom vi fĂ„r intĂ€kter först nĂ€r vi levererar bilen. Det handlar om stora volymer för oss eftersom nybilsförsĂ€ljningen omfattar 50 procent av vĂ„r omsĂ€ttning.
Orderboken gÄr just nu Ät rÀtt hÄll men Àr fortfarande tjock.
â Vi vet inte om kunderna har tillrĂ€ckligt med tĂ„lamod eller om de hoppar av köpet. NĂ€r rĂ€ntorna nu höjs och inflationen stiger pĂ„verkar det förstĂ„s konsumenternas köpkraft, vilket riskerar att leda till att vissa drar tillbaka sina köp. Vi försöker hĂ„lla kunderna informerade sĂ„ gott vi kan, mer kan vi tyvĂ€rr inte göra.
Biltillverkarna ser nu över alternativa lösningar, men att starta upp nya fabriker Àr lÄnga processer.
â Det har inte gjorts nĂ„got riskanalys tidigare, utan man har köpt delar frĂ„n de lĂ€nder som Ă€r billigast. Att sprida riskerna Ă€r en tydlig lĂ€rdom för framtiden.Â
Ett annat orosmoln som Claes à berg ser Àr de höjda rÄvarupriserna som kommer att pÄverka mÄnga olika branscher, sÄ Àven bilbranschen.
Visby BilCity AB har försökt ligga steget före och anpassa sig till det nya vÀrldslÀget.
â Vi har gjort allt för att slippa permittera personal, eftersom vi hoppas pĂ„ att de hĂ€r utmaningarna Ă€r tillfĂ€lliga. Vi vill behĂ„lla vĂ„r personal som ju Ă€r nyckeln för vĂ„rt företag.
Utöver det har företaget utökat verksamheten med begagnade bilar för att kunna kompensera för bortfallet av nytillverkade bilar.
â Jag vill ocksĂ„ understryka vikten av att skapa och upprĂ€tthĂ„lla goda relationer med vĂ„ra kunder. Vi satsar mycket pĂ„ att ha ett gott kundomhĂ€ndertagande och nöjda kunder. MĂ„nga av dem Ă€r Ă„terkommande gĂ€ster pĂ„ ön och vi vill förstĂ„s att de kommer tillbaka till oss.
Samtidigt sÀger han att företaget Àr begrÀnsat i hur mycket man kan göra pÄ egen hand. Om kriget hÄller i sig lÀnge och följdverkningarna inte lindras tror han att konsekvenserna kan bli varaktiga.
â Jag ser en viss ljusning vad gĂ€ller leveranstider pĂ„ nybilar, sĂ„ nu hoppas vi pĂ„ det bĂ€sta och gör vad vi kan för att vĂ€nda detta.
Rysslands anfallskrig mot Ukraina