Höjda el- och drivmedelskostnader har slagit hårt mot färg- och inredningsföretaget Happy Homes, och butiksägaren Stefan Aronsson är kritisk till hur elpriserna kunnat skena så. ”Vi behöver bättre stabilitet i det svenska elnätet. Vi kan inte ha de elpriser vi har nu. Att till exempel gaspriser ska kunna styra det svenska elpriset är helt bakvänt”, säger Stefan Aronsson på Happy Homes.
Happy Homes säljer färg, tapet, golv och badrum till både professionella och privata kunder och har idag totalt 80 butiker i Sverige. Stefan Aronsson driver 6 av dessa butiker, varav 4 ligger i Jönköpings län, och han ser hur kostnaderna ökat markant den senaste tiden. Det handlar framförallt om ökade drivmedelskostnader och förhöjda elpriser, men också ökade lokalhyror.
– Drivmedelspriserna har fördubblats och elpriserna tredubblats. Hyreshöjningar från fastighetsägarna slår också hårt mot oss. Det är stora kostnader och vi ser en väldigt ansträngd situation inför 2023.
Aronsson har idag 50 anställda, varav 30 av dem arbetar i butikerna i Jönköping, Habo, Sävsjö och Vaggeryd. De gör vad de kan för att dra ner på kostnaderna, men elkostnaderna är svåra att påverka:
– Våra butiker ska värmas upp, och vi kan inte välja när vi har på elen: vi har öppet dagtid, när elen är som dyrast.
Den viktigaste åtgärden nu är att stabilisera det svenska elnätet, enligt Aronsson. Utan det skenar kostnaderna för elkonsumtionen och det slår hårt mot företagen som ofta är helt beroende av elen – och förutsägbara kostnader. Det finns alltid en marginal för oförutsedda kostnader, men i takt med att kostnaderna ökar blir också tillväxtmöjligheterna begränsade. Stefan Aronsson förklarar:
– Utan lönsamheten kan vi inte växa som vi vill. Det går inte att höja alla kostnader gentemot kunden. Vi har redan höjt priserna mot kund. Vi får ut 60-70% av prishöjningarna, resten får vi ta själva. Det slår hårt mot oss. Det dröjer nog 1-2 år till innan vi har kommit ikapp.
Han är mycket kritisk till hur elprissystemet ser ut idag.
– Vi producerar elen billigt i Sverige och sen får vi köpa dyrt – det är bakvänt.
Även drivmedelskostnaderna slår hårt mot företaget och också här gör man vad man kan för att minska kostnaderna. Men här finns ytterligare en aspekt: miljön. Happy Homes levererar regelbundet varor till byggarbetsplatser och privata kunder och kör idag med dieselbilar. Trots ökade elpriser skulle Aronsson gärna se att de kunde gå över till elbilar på sikt, inte minst för miljöns skull. Men det tycks långt borta idag.
– Vi skulle gärna köra med elbilar, men de klarar inte de lastvikter vi behöver. De vanliga skåpbilarna finns inte på marknaden än, så det är inte ett alternativ i dagsläget. Och de elbilar som finns kommer vi inte mer än 20 mil på, och det räcker inte för oss.
Ytterligare en utmaning är körkortsreglerna. Ett B-körkort får idag max köra 3,5 ton, ett problem för Happy Homes.
– Det börjar komma elbilar som skulle klara av våra behov, men då blir det för lite vikt vi får lasta på vanligt B-körkort. Elbilarna väger för mkt, vi får knappt lasta nåt. Bilen väger redan 2-3 ton, och vi behöver kunna lasta 1000 kg ovanpå det. Höj viktbegränsningen till utökat B-kort. Det skulle underlätta för oss.
Text: Magdalena Carlén