Vi är ett traditionellt familjeföretag som drivs av entreprenörskap. Vi är nyfikna entreprenörer som har gedigen branscherfarenhet och många idéer.
Hans Palmgren är delägare och vd för Palmgrengruppen AB. Det är ett familjeägt bolag i Gislaveds kommun som består av Isaberg Restaurang AB som driver Höganloft Isaberg och Golfkrogen i Hestra, Gummifabriken Restaurang AB som driver Madame Brasseri & Café i Värnamo, samt En Smak av Småland AB.
Hans Palmgren har bland annat varit med och startat Småland Resorts som består av nio hotell och konferensanläggningar i Småland som samarbete inom besöksnäringen främst för att marknadsföra Småland som destination.
Beskriv ditt företag!
—Vi är ett traditionellt familjeföretag som drivs av entreprenörskap. Vi är nyfikna entreprenörer som har gedigen branscherfarenhet och många idéer.
Vad är det bästa med att driva företag?
— Att se hur organisationen växer genom att människor växer och utvecklas. Alla som är entreprenörer vill lyckas. Vi ser positivt på framtiden. Vi är en bransch som inte flyttar utomlands. Vi har duktiga medarbetare samtidigt som vi hela tiden söker efter fler kompetenta medarbetare för att kunna utvecklas.
Vi har haft ett bra utbyte med Svenskt Näringsliv och är nära regionkontoret i Jönköping.
Vilka utmaningar står ni inför?
— Oavsett om det är coronavirus eller konjunkturen som skiftar är kompetensförsörjningen vår största utmaning. Därför har jag tillsammans med andra företag i vår bygd varit med och startat yrkesutbildning till exempel hotell- och restaurangmanager på TUC. Vi tar också emot lågstadieelever på studiebesök för att visa dem branschen. Vi vill ge dem en idé för var de kan ta vägen när de blir stora. Det är superviktigt! Om vi som företagare börjar engagera oss är chansen större att vi får rätt medarbetare i framtiden. Vi har ett gemensamt ansvar att vår bransch växer.
En annan utmaning för oss är att kostnaden för arbetskraft är alldeles för hög. Vi lägger runt 40% av våra kostnader på arbetskraft idag. Kostnaden är för hög, men inte våra medarbetares löner. Det är en väldig skillnad. Beskatta produkten och inte arbetskraften! Vår personal är värda att ha mer betalt men vi har generellt låga vinstmarginaler i vår bransch.
Ni är medlemmar i Visita och Svenskt Näringsliv, varför är ni det?
— Framförallt för att driva bransch- och företagarfrågor. Vi har till exempel hög sysselsättningsgrad och kostnaden för arbetskraft är vår största kostnad. Beskatta inte arbetskraften, utan hellre produkten. Vi använder mycket närproducerat och närodlat och det är svårt att konkurrera med stordrift och industrier.
Våra medarbetare är vår största resurs och vi kan vända oss till branschorganisationen för råd kring lagar och regler
Försäkringarna är den största nyttan för oss, som avtal med Fora och Collectum till exempel. Våra medarbetare är vår största resurs och vi kan vända oss till branschorganisationen för råd kring lagar och regler. Vi har haft ett bra utbyte med Svenskt Näringsliv och är nära regionkontoret i Jönköping. Vi driver företagarfrågor lokalt genom dem medans specifika branschfrågor oftast blir genom Visita. I en region där vi ofta bara pratar tillverkning blir det viktigt att ta upp branschfrågor i vår region också. Det intresset har vuxit i takt med att branschen vuxit.
Text: Magdalena Carlén