Regelkrångel var ett av de heta ämnena i ett panelsamtal på scenen under Företagardagarna 2025. Det var även en fråga som engagerade flera av de företag från Kalmar län som deltog i evenemanget.
Krångliga lagar och regler kostar årligen svenska företag 378 miljarder kronor att följa. Det visar beräkningar som Tillväxtverket har gjort. Och otaliga företag kan vittna om hur regelkrånglet tar tid och kraft från kärnverksamheten. Ämnet var därför självskrivet under av Företagardagarna 2025.
Från scenen berättade Lena Kempe, vd för Daftö Resort, bland annat om hur många regler som berör hennes verksamhet.
– För att vi ska kunna ha öppet en sommardag, så slutade jag räkna vid 26 tillstånd, förklarade hon under ett panelsamtal.
Christer Östlund, expert på regelförbättring inom Svenskt Näringsliv, berättade dessutom att regelkostnaderna bara blir högre för varje år.
– Ska den här trenden kunna vändas, så måste man ta ett helhetsgrepp om frågorna, konstaterade han.
Det lär många Kalmarföretagare skriva under på. Flera av dem från Kalmar län som deltog under Företagardagarna lyfte själva frågan om krångliga lagar och regler.
– En av mina käpphästar är miljöprövningsproblematiken, det vill säga det helt oförutsägbara, mycket tidskrävande och resurskrävande system vi har idag. Nu vet jag att det ligger förslag på bordet kring omfattande förändringar. Låt oss hoppas att så sker och att det blir till det bättre. Vid det här laget är jag dock lite luttrad och har sett ett antal förändringar ske som varit tänkta att bli till det bättre, men där det i praktiken tyvärr blivit tvärtom. Samhällsnyttan av verksamheter får spela en alldeles för undanträngd roll, sa Jonas Johansson på Nybrogrus.
Även Martin Bergvall Nilsson från Kallskänken i Kalmar AB framhöll vikten av att förenkla och minska regelbördan för företagare.
– Mindre administration och mer tid för företagande skulle göra stor skillnad. Dessutom måste vi ha en skattepolitik som gynnar tillväxt snarare än hämmar den, sa han.
Jenny Svensson Sahlin, som driver Hotell Hulingen, pekade i sin tur på vad tillsyns- och rapporteringsregler betyder i sammanhanget.
– För att stärka företagens konkurrenskraft måste politiker prioritera att minska regelbördan och förenkla administrationen. Inom hotell- och besöksnäringen finns en mängd rapporteringskrav som tar tid och resurser från vår kärnverksamhet. Tillsynsavgifter och krav på återkommande kontroller innebär stora kostnader, och vissa regler, såsom matkravet för att servera alkohol, hämmar både flexibilitet och affärsutveckling. Denna regel är föråldrad och bör slopas för att ge företagen större frihet att anpassa sin verksamhet efter gästernas efterfrågan, sa Jenny Svensson Sahlin.
RegelkrångelFöretagsamhet