Caroline Wallgren är vd för e-handelsföretaget Profilbutiken i Luleå. Företaget säljer profilkläder och produkter genom en smidig och interaktiv plattform. Profilbutiken har åtta anställda och är medlemmar i Svensk Handel och Svenskt Näringsliv sedan 2003.
Vad har medlemskapet givit dig?
– Jag är en ganska ung vd och en tydlig nytta är det sammanhang och kontaktnät som medlemskapet fört med sig. Kopplat till det har jag fått nya insikter och lärdomar. Även vårt företag har drabbats av konsekvenserna av corona och tagit del av det stöd som jag vet att Svenskt Näringsliv har drivit igenom.
Vad tror du skulle göra att fler vågar starta företag?
– Jag tror att jag har fått entreprenörskapet hemifrån med en pappa som är egenföretagare, men långt ifrån alla har den förmånen. Jag hade också UF-företag och det är en viktig erfarenhet för mig. Generellt tror jag att det måste vara mer lönsamt att driva företag och att anställa människor. Här i Luleå finns det exempelvis ”starta-eget”-kurser som jag tror kan ge fler chansen att våga testa. Jag hade inte jättehöga betyg i skolan men det går ändå, att driva företag är inte ”rocket-science”, men det krävs mycket jobb!
Vilka utmaningar ser du framåt?
– Vi verkar i en väldigt konkurrensutsatt bransch och vi har som många andra fått en minskad omsättning till följd av coronakrisen. På lite längre sikt skulle exempelvis den planerade textilskatten vara mycket negativ för oss och våra möjligheter att växa. Vi kommer fortsätta förfina vår plattform, våra erbjudanden och att upprätthålla vår ”code of conduct” för att göra profilprodukter med schysta villkor!