Företag står inför en betydande utmaning med brottslighet, speciellt i Örebro län, där hela 58 procent av företagen rapporterar problem kopplade till brottslighet. Denna andel är den högsta i landet och indikerar en påtaglig oro och påverkan av kriminella handlingar på näringslivet i regionen. Liselotte Eriksson-Dahl, vd för transportföretaget E V Eriksson Transport berättar själv hur transportbolaget har påverkats av brottsligheten. “Jag har varit med så länge, jag märker verkligen att trenden är att det blir otryggare”, säger hon.
Liselotte Eriksson-Dahl har länge varit med i branschen och driver transportföretaget E V Eriksson Transport. E V Eriksson Transport är ett etablerat transportföretag i Örebro, specialiserat på godstransporter och ingår i Närkefrakt.
Trots den långa erfarenheten beskriver hon en bransch som successivt blir alltmer osäker. Liselotte delar med sig av de brott som Transportbolaget tidigare har varit utsatta för.
– Det har handlat om allt ifrån dieselstölder, batteristölder, gods som stjäls från flaket på lastbilarna och det har även hänt att tjuvarna tar sig in i chaufförernas hytter och stjäl ägodelar, berättar Liselotte Eriksson-Dahl.
Brottsligheten har fått alltmer omfattande konsekvenser för företag, vilket resulterar i betydande ekonomiska förluster. De samlade kostnaderna för företag i länet, som måste hantera påverkan av brott och vidta åtgärder för att skydda sig själva uppgår till 2 miljarder per år. Stölder av diesel, batterier och gods från lastflaket medför ekonomiska konsekvenser. Men det värsta scenariot är när individer tränger in i hytterna. Dessa händelser påverkar förarens välbefinnande och blir en mycket otrygg, olustig och påfrestande upplevelse för den enskilda chauffören. Liselotte beskriver att de har upplevt att obehöriga kliver in på flaket och tillskansar sig varor.
– När vi reflekterar över dessa händelser får vi en känsla av att det är välplanerat. Det verkar som om tjuvarna på något sätt hade fått information om när leveranserna skulle ske och var redo att slå till och stjäla varorna, säger Liselotte Eriksson-Dahl.
Transportbolaget har stegvis behövt förbättrat säkerheten och det läggs mycket resurser på att förebygga brott. Det handlar delvis om filmkameror, larm och grindar med lås. Men det handlar också om att se om sitt eget bo.
– Tidigare har vi inte haft en tanke på att behöva låsa, larma eller att skaffa kameror, men det är åtgärder och investeringar vi har tvingats göra. Vi har också pratat mycket med våra förare om att vara extra försiktiga i vissa situationer. Det har resulterat i förändrat beteende, där de nu är mer uppmärksamma på att låsa och skydda sina tillhörigheter i lastbilarna, säger Liselotte Eriksson-Dahl.
Med en känsla av lättnad delar Liselotte Eriksson-Dahl med sig av positiva resultat, och den observerade trenden visar på en minskning av brott på Transportbolaget. Detta tack vare det effektiva säkerhetsåtgärder vi gjort, säger Liselotte Eriksson-Dahl.
Men trots det positiva resultat som Liselotte berättar om finns det en oro för utvecklingen när det gäller brottsligheten och hur det påverkar bolaget. Liselotte Eriksson-Dahl avslutar med att ge sin syn på hur vi skulle kunna arbeta för att förhindra att problemet förvärras.
– Jag tror att informationsspridning och ömsesidig påminnelse spelar en stor roll när det gäller att samarbeta och vara uppmärksam på olika risker. Det handlar om samverkan inom branschen, det är betydelsefullt. Men även påverkan på politikerna och poliserna. Genom samverkan och påverkan tror jag att vi kan göra skillnad, säger Liselotte.