Johan Millgårdh äger Millcon ihop med sin bror Mårten Millgårdh. Bröderna tog över företaget som tidigare ägdes av deras pappa 2012 och har sedan dess utvecklat det efter hur dem vill ha det. ”Fastän vi fyller 20 år så ser vi oss som ett relativt ungt företag. När vi tog över gick vi in med inställningen att vi ska bli bäst på det vi gör!” berättar Johan Millgårdh. Millcon är ett tjänstebaserat logistikföretag som hjälper bruken att rulla pappersrullar så att det passar nästa led i logistikkedjan och företaget ligger placerat utanför Kumla.
Vad är din drivkraft som företagare?
– Min nyfikenhet för företagandet växte när jag drev UF-företag, där såg jag möjligheten att utveckla och förverkliga idéer, jag såg en utvecklingspotential att tillsammans med andra kunna driva något framåt. Likadant är det idag i min roll som företagare, jag försöker delegera för att få människor att växa med bolaget. Sedan jag och Mårten tog över har vi gått från 12 till 41 anställda. Det är viktigt för mig att det inte är en one man show utan att vi är ett team som driver det här tillsammans, vi har hela tiden återinvesterat för bli ännu bättre på det vi gör.
Hur blir ni ännu bättre?
– När Mårten och jag tog över började vi arbeta med metaforen att vi är ett fotbollslag - Millcon United. Vår strategi är att arbeta lekfullt för att växa och bli starkare, att vi är ett lag som tillsammans ska bli bäst på det vi gör och samtidigt vara en bra arbetsplats. För oss är det viktigt att våra anställda utvecklas och får energi av arbetet, vi har exempelvis byggt ett gym till våra anställda som används flitigt. Jag drivs av att hitta nya vägar som ser annorlunda ut och att inte gå efter en mall. Ska vi vara allsvenskmästare måste vi bli bäst och då går det inte att göra något halvdant. När vi bygger upp något gör vi det ordentligt.
Vad önskar du av politiken under denna kristid?
– Det svåraste som företagare under denna tid har varit ovissheten. Hur stor är risken för oss, vad kommer att hända? Och det har ingen kunnat svara på. Precis som alla andra företag började vi kolla på finansiering, om vi var tvungna att pausa anställningar eller hur det skulle bli för oss. I år har vi anställt 11 personer och var redo för att öka vår produktion och vi började fråga om vi skulle bromsa och trycka på ”hold”. Det har varit svårt att veta hur man ska förhålla sig till ovissheten, men precis som jag har sagt till min personal: nu är vi ute på djupt vatten med kraftig sjögång, vi måste se bortom horisonten och försöka att inte bli sjösjuka. Vi vet inte alls hur det kommer se ut på lång sikt men vi har i det stora fortsatt att gasa fastän vi fortfarande inte vet hur hösten utvecklar sig. Coronakrisen gör att uppfinnesrikedomen blir stor framförallt hos entreprenörer, det är något jag verkligen har sett lokalt. Många entreprenörer blir innovativa och ser möjligheter i krisen, det finns en drivkraft hos entreprenörer som man ska ta tillvara på i dessa tider.
Hur ser du på medlemskap i Svenskt Näringsliv?
– Mitt medlemskap i Svenskt Näringsliv har varit väldigt positivt, jag uppskattar att vi har en samlad aktör som kan bidra till opinion. Exempel nu under Corona-pandemin så hörde jag av mig till politiker och protesterade om sjuklöneansvaret då det påverkade oss som företag, men har man en aktör som Svenskt Näringsliv som kan bidra till opinionsbildning så blir frågan mer prioriterad och får starkare slagkraft. Vi företagare är bäst på våra företag men inte opinionsbildning, därför är Svenskt Näringsliv en viktig aktör som samlar både små och stora företag. Det är naturligt för oss att vara medlem i Svenskt Näringsliv.