Phishing, smishing eller vishing – tyvärr finns det många sätt för oönskade angripare att ta sig in hos företag och privatpersoner. Konsekvenserna av ett intrång kan bli många och stora. Nina Jelver från Svensk Handel höll under veckan ett webbinarium för att ge en lägesbild över svenska företags utsatthet och vad de kan göra för att skydda sig mot cyberangrepp. Ca 120 personer deltog från Skåne, Blekinge, Kronoberg, Kalmar och Värmlands län.
– Cyberbrott är tyvärr en miljardindustri idag. Snart världens tredje största ekonomi efter Kina och USA, säger Nina Jelver.
Antalet identifierade cyberattacker mot företag och myndigheter i Sverige har ökat och uppgår till över 100 000 per år. Antalet anmälda bedrägerier ökade med 100 % mellan 2010–2020, och totalt anmäldes närmare 200 000 brott förra året. Skrämmande siffror säger att IT-brottsligheten genererade ca 2 miljarder i brottsvinster förra året, vilket motsvarar de sammanlagda vinsterna av narkotikaförsäljning i Sverige. Om det fortsätter i samma utsträckning beräknas brottsvinsterna omsätta mer än 10 biljoner dollar årligen 2025, detta är lika mycket som världens tredje största ekonomi efter USA och Kina. Nina Jelver menar att frågan inte längre är om man ska drabbas – utan snarare när. Men det finns saker företag kan göra för att skydda sig.
– Det bästa sättet att öka beredskapen inför cyberintrång är att vara förberedd. Alla företag bör ställa sig vissa specifika frågor: vilken information klarar man sig inte utan och tar man regelbundet säkerhetskopior på den informationen? Det är även viktigt att snabbt ta hjälp utifrån om man inte har kompetensen på plats internt. Att snabbt kunna upptäcka och avvärja dataintrång är otroligt värdefullt, säger Nina Jelver.
Det företag kan göra för att arbeta förebyggande är:
Av företagen som betalar, löper 4 av 5 risk att drabbas av ytterligare intrång. Om det skulle drabba just ditt företag, bör händelsen anmälas till polisen i ett tidigt skede. Isolera de smittade enheterna för att minimera skadorna och vidta åtgärder för att förebygga ytterligare attacker.
Svensk Handel har en varningslista som är tillgänglig för alla företagare – länk här.
Om ert företag får bluffakturor uppmanas ni att höra av er till Svensk Handel. Detta kan leda till att avsändaren hamnar på varningslistan och att fler bedrägerier kan förebyggas och bestridas.