DC Syd AB är ett fullfillmentföretag som har sin bas i Skåne. Med deras ca 40 anställda erbjuder de tjänster som partner till företag som behöver outsourca logistik, produktion eller transporter och inköpslösningar. Företaget är även medlem i Almega Tjänsteföretagen och Svenskt Näringsliv. Vi träffade vd Henrik Wretling Stadler för att få hans syn på medlemskapet.
Henrik Wretling Stadler berättar att DC Syd samarbetar med företag i hela EU och har på så sätt ett brett kundnätverk med sin främsta tyngdpunkt i södra Sverige.
– Vi har egen infrastruktur och expertis inom lagerhantering, distribution och transport, produktion och paketering. Således möjliggör DC Syd effektiva flöden av varor genom hela leveranskedjan. Vårt team av logistikspecialister skräddarsyr lösningar efter varje behov. Vårt arbete innebär mycket kontakt med samarbetspartners i hela EU, med tyngdpunkt på södra Sverige. Vi vill utvecklas och växa tillsammans med våra kunder och ser den långsiktiga relationen som den viktigaste byggstenen i att skapa gemensamt värde.
Han betonar att det är förmågan att anpassa sig efter trender och influenser som är nyckeln till att nå ett framgångsrikt resultat, samtidigt som det är något företaget är väldigt stolta över.
– Idag är flöden av gods för konsumentvaror relativt snabba och ombytliga. Trender och influenser kan göra att en produkt på mycket kort tid mångdubblar sin försäljning eller tvärt om. I dessa fall måste vi som logistikpartner vara lyhörd för kundens behov och anpassa samt utveckla vårt tjänsteutbud för att kunden i stället ska kunna fokusera på att trendspana, utveckla nya samt sälja befintliga produkter. Den förmågan är vi särskilt stolta över.
Företagets hemmaarena täcker en stor yta med flera regioner men det lokala i kommunen har stor betydelse för att helheten ska fungera.
– Jag har alltid upplevt en öppenhet och positiv anda i alla mina kontakter med kommunen. De anställda som arbetar med frågor som rör företag, ställer alltid upp och försöker lösa problem som uppkommer på vägen. Samtidigt som det finns många olika pusselbitar som ska falla på plats för att helheten ska fungera. Merparten av kommunen anstränger sig för att skapa och förvalta ett gott företagsklimat, medan vissa delar inte verkar förstå sin del i arbetet. Jag tror att det handlar om förståelsen eller insikten om sin del i det stora hela, säger Henrik Wretling Stadler.
Det blir en vinst för hela branschen när företag på en gemensam grund kan dela med sig av utmaningar och hinder för att tillsammans ta sig över dem
Att helheten är oerhört viktig kan vi konstatera. Synen på medlemskapet är precis så, beskriver han. Det blir en vinst för hela branschen när företag på en gemensam grund kan dela med sig av utmaningar och hinder för att tillsammans ta sig över dem.
– Vi ser på medlemskapet som en försäkring. Via arbetsgivarjouren får vi ofta hjälp med frågor som vi inte arbetar med dagligen, vi har dem aldrig längre än ett telefonsamtal bort. Detta kan gälla det som rör mig som företagare och är mycket bra att få tillgång till via medlemskapet. Almega arbetar också med utbildningar, seminarier och informationskampanjer för att hjälpa oss att navigera i nya regelverk, bestämmelser och lagar.
Avslutningsvis har medlemskapet många fördelar, tycker Henrik Wretling Stadler. Inte minst i frågor som rör lagar och bestämmelser kopplat till medarbetare, utan även i sammanhang där ledare på företag kämpar med likartade frågor. Gemenskapen och utbytet är värdefullt.
– Personligen uppskattar jag som vd de fysiska träffarna och nätverken där jag kan träffa andra som kämpar med samma frågor. Jag skulle säga att detta gynnar oss som bransch att ta sig an framtidens utmaningar och möjligheter – tillsammans är vi starka.
Svenskt Näringsliv