Efter nästan 40 år i kaffebranschen är det få som besitter den gedigna kunskapen om kaffe som Douglas Jonhag har samlat på sig under sin långa karriär – en kunskap han har haft med när han startade Sofiero Kafferosteri i Helsingborg.
– Om du har en dröm, skaffa dig en basutbildning först. För det första så lär du dig branschen, för det andra får du en lön under tiden, och för det tredje, du ser och känner dig för, är det här det jag brinner för? Är detta mitt kall? Man kan ha en dröm om att vara egen, men lär dig branschen först, då har du mycket större chans att lyckas, säger Douglas Jonhag, grundare och inköpschef på Sofiero Kafferosteri.
Karriären har tagit honom till jordens alla hörn men det var just i Helsingborg som Douglas Jonhags resa inom kaffebranschen tog sin början.
– Jag kom in i kaffebranschen av en tillfällighet. Det var en annons som sökte en inköpsassistent till ett kafferosteri som inte finns längre, det hette Kärnkaffe och låg i Helsingborg. Det var 100 sökande och jag fick jobbet, då öppnades en ny väg, säger Douglas Jonhag.
Men det tog inte lång tid innan han rekryterades till kaffejätten Zoégas.
– 1981 började jag på Zoégas som inköpsassistent och 1984 blev jag inköpschef där, säger Douglas Jonhag.
Under sina trettio år som inköpschef på Zoégas spenderades sammanlagt drygt fyra och ett halvt år av dessa på resande fot där han har besökt kaffeplantager över hela världen. Under alla dessa år har Douglas Jonhag byggt upp en kunskap få förunnat.
– Kaffe produceras i ett 50-tal länder i världen, på 81 platser på jorden. Ska man lära sig kaffe så kan man bara göra det genom att besöka de kaffeproducerande länderna och lära sig på plats, säger Douglas Jonhag.
Efter en omorganisation och sammanslagningar inom Nestlé-koncernen, där Zoégas ingår sedan 1986, slutade han på företaget. Han gav sig ut på en långresa där han gav sig själv tid att tänka och fundera ut nästa steg. Något han haft i tankarna under ett flertal år var att starta ett mikrorosteri. Han insåg att han gärna ville föra vidare den kunskap han förvärvat under sin långa karriär.
– När jag då tittade på hur det ser ut i kaffebranschen i Sverige, så är det några saker som slår mig direkt. För det första så finns där knappt någon kompetens kvar i Sverige. Det andra är att importen av kvalitetskaffe till Sverige har fallit ganska så kraftig under de senaste tio åren. Det var anledningarna till att jag ville starta ett kafferosteri som kunde stå för kvalitetskaffe som vi kunde vara stolta över. Det är ytterst få människor som verkligen kan kaffe idag, som har den djupa kunskapen, säger Douglas Jonhag.
– Så det var anledningarna till att jag ville starta – kompetensen försvinner och kvalitén blir sämre och sämre. Det är det som är vår styrka, vi har kvalitet som ingen annan har. Andra vill göra billigare och billigare blandningar och tjäna mer pengar, så enkelt är det. När folk har provat vårt kaffe så har vi övertygat dem, de märker skillnad, säger Douglas Jonhag.
Tanken från början var att starta ett café och mikrorosteri tillsammans med en kollega från branschen.
– Sen kom där fler och fler som ville vara med och då försvann drömmen om det lilla småskaliga mikrorosteriet och det blev plötsligt ett större företag som skulle bli så stort att vi skulle finnas ute i butiker hos de större kedjorna, säger Douglas Jonhag.
Och visst har de kommit en bra bit på vägen. I dagsläget finns deras kaffe redan i mer än 350 butiker runt om i landet och målsättningen är nu att skapa en stabil grund och volym på den svenska marknaden.
Charlotte Hafström