30 juni blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga, vilket innebär att det största bytet av sedlar och mynt i modern tid pågår i Sverige. Under cirka tio månader byts 12 000 ton mynt ut, till ett värde av totalt 1,5 miljarder kronor.
För handeln innebär det att ovanligt många använder mynt i samband med köp. Mynthantering blir därför mer omfattande för företagare inom handeln, och för med sig stora extra kostnader.
-För oss innebär det att vi har flera tusen kronor att hantera varje månad som ska växlas in, berättar Roland Lindgren på Lindgrens Bil i Östhammar. Vi som driver verksamhet på mindre orter har inte många alternativ för att byta ut mynten och växla in dem. Den tjänst vi har att tillgå tar avgifter som motsvarar 40-50 % av beloppet vi växlar in.
De flesta banker tar enbart emot mynt från sina egna kunder. Samtidigt är det många banker som inte har någon form av kontanthantering. För vissa aktörer som hanterar ovanligt mycket mynt under pågående omställning, innebär omhändertagandet av kontanter i den här mängden ofta en säkerhetsrisk när kassorna och kontantförvaringar blir mer stöldbegärliga. Svensk Handel har gått ut med rekommendation till sina medlemmar att sätta maxgräns om 25 mynt vid varje köp.
-Vi har börjat med restriktioner på vår bensinstation, men myntansamlingen är fortfarande stor, fortsätter Roland. Och samtidigt har ju vi en förståelse för att folk vill handla upp sina mynt. Problemet är att det offentliga inte tycks har förberett någon service inför den här stora omställningen. För de som bor i större städer har bankerna större möjligheter, men för oss på glesbygden blir det här ett stort problem.
Roland förklarar att många andra handlare i Östhammar upplever att situationen precis lika belastande och kostsam. Omställningen har blivit ett skavande vardagsproblem för handeln på mindre orter. Sammantaget innebär bytet en kostnad på flera hundra miljoner kronor för handeln.
-Staten måste förstå att det här innebär en utmaning för oss som för med sig stora kostnader. Med de avgifter vi får betala för de tjänster som går att anlita, känns det inte rättvist, avslutar Roland.
Lucas Kramer