Umeåförtagaren Joachim Östergårds startade mätföretaget Geoteam för tio år sedan. Bolaget säljer tjänster runt mätteknik, alltifrån konventionell mätning till mer av high tech som med drönare och skanning. Som nischad företagare med 20 anställda skulle Joachim Östergårds vilja ha en branschorganisation för det specialiserade segmentet mätning. När det gäller politiska beslut är en förbättring för transporter den avgjort viktigaste frågan för överlevnad och tillväxt i Norrland.
Varför blev du företagare?
– Jag är uppväxt i svensktalande Vasa i Finland med en pappa som var jordbrukare och en mamma som jobbade inom vården. Som jordbrukarson fick jag med mig företagandet från barnsben. Jag lärde mig att vill man ta ansvar och påverka sitt arbete, så är det som företagare och som anställd i ett mindre privat företag.
Vilka kloka beslut skulle du vilja se hos politikerna för att få det bättre som företagare?
– Politikerna pratar om att hela Sverige ska leva – men det är bara ord och prat. I praktisk handling så gör de allt för att utarma landet utanför storstadsområdena. Beslut om flygskatt och höjd bensinskatt försvårar våra möjligheter att driva företag och bo och leva i Norrland. Till exempel de som använder en förmånsbil i tjänst får ta av sin egen beskattade lön för att täcka kostnaderna för resor i tjänsten. Man betalar hög skatt på förmånsvärdet och i slutändan får man betala för bränslet också. Idag är det bättre ekonomiskt att ha två bilar, en som körs i företaget och en privat. Det är resultatet av politikernas beslut om att höja skatterna. Att använda privat bil för transporter i arbetet, med ett avdrag på bara 18,50 per mil täcker inte kostnaderna för resorna. Så ska det inte vara.
Höjd skatt på resor och transporter utarmar landet
Vad skulle du vilja att politikerna gör för att skapa bättre förutsättningar?
– Då är vi tillbaka till bil- och transportkostnaderna igen. Dessa måste ner. Sänk skatten på drivmedel i Norrland och inför ett avdragssystem som det i Finland. Där är avdraget 45 kronor per mil i tjänst, i Sverige är det 18,50 kronor per mil.
Vad är fördelen med att vara medlem i Svenskt Näringsliv och Byggföretagen?
– Det är för mig självklart. Jag är kraftig förespråkare av att man ska vara kollektivansluten. Jag drar mitt strå till stacken med att ha kollektivavtal som är en trygghet för våra anställda. Man får bra stöd i lönefrågor och förhandlingar, det förenklar.
Är det något Svenskt Näringsliv och Byggföretagen kan bli bättre på?
– Där igen frågan om skenande kostnader för transporter och resor. Det är något som Svenskt Näringsliv måste ta tag i. Den politik som förs fungerar inte för företagare som är beroende av bilar och transporter för att sälja sina tjänster och varor. I Norrland funkar inte el- och hybridbilar för avstånden här är långa och kräver bensin- och dieselbilar. Den här frågan är viktigast och tas tyvärr inte på allvar av varken Svenskt Näringsliv eller politiker