Jag har varit entreprenör i hela mitt liv. För mig innebär det att hitta nya utmaningar, sträva efter att utvecklas och våga ta risker. Det mesta gör jag av egen kraft, men ibland kan man behöva lite hjälp på vägen. Konkurrensverkets dom mot Skellefteå kommun är exempel på en sådan sak. En dom som betytt otroligt mycket för Arctic Bus.
Sommaren 2013 så dömdes det kommunala bussbolaget Skelleftebuss AB för brott mot konkurrenslagen. Skelleftebuss bedrev då både kollektiv- och beställningstrafik. Kollektivtrafiken anses allmännyttigt och ingår i kommunens verksamhet, men det gör inte beställningstrafiken. Det fanns misstankar om att Skelleftebuss haft möjlighet att ta läge priser vilket lett till snedvriden konkurrens. När domen föll visade det sig att konkurrensverket och tingsrätten var eniga om att det rörde sig om osund konkurrens. Skelleftebuss fick ett halvår på sig att avveckla beställningstrafiken.
Vid det här tillfället hade Arctic bus verksamhet i Malå, Norsjö och Lycksele och vi körde sträckan Lycksele-Skellefteå och Skellefteå-Lycksele. Jag hade länge kikat åt Skellefteå och var intresserad av att expandera, men visste att den rådande marknadssituationen satte käppar i hjulet. Och att förändra situationen kändes omöjlig, lite som David mot Goliat. Men så klev Konkurrensverket in och med deras hjälp så uppenbarade sig en möjlighet.
Jag var inte sen att handla, beställde 3 bussar i november och började köra från 1 januari. Satsningen visade sig vara lyckosam och jag kände snabbt en stabilitet i marknaden. På de 2,5 år som följt har vi vuxit mycket på beställningstrafiken, från runt en tiondel till en tredjedel av omsättningen. Skellefteå AIK hockey var en av de första kunderna och vi är såklart stolta över att få skjutsa Sveriges bästa hockeylag. Men även stolta över att få skjutsa våra andra kunder.
Idag har vi 8 anställda i Skellefteå och satsningen i kommunen fortsätter. Vi har flyttat in i ett nytt garage och har 7 bussar på plats. Och vi har en god relation med Skelleftebuss i dagsläget, utifrån deras instruktioner från kommunen.
Vi ser fram emot att växa mera och fortsätta erbjuda fler jobb. Men då behöver jag än en gång lite hjälp på traven, fast den här gången direkt från Skellefteå kommun.
Skellefteå kommun är en av de sista kommunerna som kör själva. Eftersom de fortfarande har kvar sitt bussbolag så ligger skolornas resor där. Vi kommer aldrig att kunna konkurrera fullt ut med Skelleftebuss, de är alldeles för stora för det. Och om de la ut all trafik som de har idag skulle vi inte ha råd att ta över den. Men genom att lägga ut en del av sina fasta uppdrag så skapar de möjligheter för oss att växa och betalar bara för de resor som de nyttjar.
Jag skulle önska att vi hade fler fasta jobb i Skellefteå, det skulle framförallt innebära rejält bättre förutsättningar för mina anställda. Att ha en del fasta jobb skulle även ge mer beställningstrafik.
Vi kan växa vidare och anställa ännu fler. Jag hade hoppas att man från kommunen skulle se vikten av att vi skapar arbetstillfällen och har en god service inom kommunen mot företag, föreningar, resebyråer, infrastruktur mm.
Det finns ett oerhört viktigt signalvärde i att man som kommun lägger ut verksamhet och inte behåller den i egen regi. Här finns det idag stora möjligheter i Skellefteå som de inte tar hand om. Det finns så många småföretagare med potential att växa och växla upp genom att få en del uppdrag av kommunen. Jag önskar att kommunen skulle se det rätta i det själva och samarbeta med företagen i större utsträckning.
Så min hälsning till Skellefteå kommun är: Ta ett steg till – låt mig vara med i en andra omgång.
Dra ut pinnen så kör vi tillsammans!
Björn Larsson, Arctic Bus
KonkurrensEntreprenörskapTransport