Ekonomiska föreningen Vindelfrakt har med dotterbolaget Vindelgrus levererat grus sedan 1990-talet. Deras grustäkter finns i Vindeln och Vännäs kommuner. En ansökan till Länsstyrelsen i Västerbotten för ytterligare en täkt i Vindeln har just offentliggjorts.
Ingemar Strandberg, som varit företagets vd sedan 2014, säger att tillståndsprocesserna för grustäkter överlag fungerar bra, men att det finns saker som går att göra bättre.
– Generellt fungerar det ganska bra, men det stora problemet för företag idag är de långa och oklara handläggningstiderna, säger han.
Runt tre år är hans uppskattning att en ansökan kan ta från att du börjar ditt ansökningsarbete till att du får ett godkännande. Strandberg menar att tiden i sig inte är det största problemet, utan framför allt otydligheten.
– Du vet inte på förhand hur lång tid det kommer att ta, vilket gör det omöjligt att planera. Det skulle kunna finnas en mer förutbestämd tidsaxel, så att du har något att utgå från, säger han.
Enligt Ingemar Strandberg blir tidsaspekten extra kännbar de gånger du ska förnya ett tillstånd för en gammal täkt.
– Om du har ett tillstånd som snart går ut, ska du då göra din ansökan ett, eller två eller kanske tre år innan sista dagen för det gamla tillståndet? Risken om du lämnar in för sent är att du plötsligt inte kan leverera grus till dina kunder för att ett nytt tillstånd inte har blivit klart, säger han.
Förutom en tydlig tidsplan kring ansökningsprocessen så skulle Ingemar Strandberg också vilja se en tätare och mer direkt kontakt med Länsstyrelsen i Västerbotten.
– Istället för att skicka en massa dokument mellan varandra som ofta resulterar i nya frågeställningar, borde vi betydligt oftare kunna ha direktkontakt. Att prata med varandra skulle göra det möjligt att direkt få svar på flera frågor.
Tillstånd