Alisa Stevanovic från Hallstahammar har en av landets bästa företagsidéer bland unga företagare. Detta enligt Tidningen Företagaren som nyligen kom ut med sin årliga ranking. Svenskt Näringsliv Västmanland har länge följt Alisa Stevanovic starka utveckling och tog tillfället i akt att höra oss för om läget för företaget.
Grattis Alisa! I motiveringen till utmärkelsen står det att du förändrar restaurangbranschen. Vad är det du gör mer specifikt?
– På Findie.se arbetar vi med digitalisering av restaurangbranschen där vi erbjuder ett digitalt verktyg som är en brygga mellan gäster och restauranger. Vi strävar efter att på ett innovativt sätt ge potentiella restaurangkunder en unik inblick i utbudet och samtidigt ge krögarna ett verktyg för att maximera kundpotentialen - både online och offline. I nuläget växer vi så det knakar vilket medför att vi söker personal samtidigt som vi jobbar med att utveckla vår produkt ytterligare.
Vad tycker du är det bästa respektive det mest utmanande med att vara företagare?
– Det bästa är när jag känner att vi gör skillnad. När jag känner att vi skapar resultat och att våra lösningar underlättar våra kunders vardag. Det som är svårast i nuläget är att hitta rätt personer. Som startup-bolag har vi inte råd att göra felrekryteringar, utan det måste bli rätt från början. Jag tycker att det är svårt att hitta rätt och motiverad arbetskraft idag.
Hur kan vi få fler unga människor att bli företagare?
– Det krävs definitivt mer stöttning om det ska bli fler unga företagare, och den måste vara genuin och konkret. Ska fler våga ta steget måste de befintliga småföretagen bli sedda och få det stöd de behöver. Det skulle leda till att jag skulle våga uppmuntra fler unga att ta klivet. Dessutom skulle det löna sig för Sverige som samhälle, då 4 av 5 nya jobb skapas i småföretagen.
Entreprenörskap