Nu har Göteborgs kommunfullmäktige antagit en ny näringslivsstrategi. Den mest välgrundade och förankrade planen på länge och ett stort steg framåt menar politiker både från höger till vänster. Ett välkommet initiativ. Samtidigt har den senaste tiden i den lokala debatten präglats av att politiker har bytt parti, tjafs om småsaker, anklagelser och beskyllande. Det är hög tid för Göteborg att lyfta blicken och utöva långsiktigt ledarskap. Inte minst för näringslivets skull.
Göteborg är verkligen en fantastisk stad. Vi är en av de starkaste tillväxtregionerna i Europa. Vår näringslivshistoria är både stolt och innovativ. Men vi måste också vara medvetna om våra utmaningar. Våra företag går otroligt bra just nu, inte tack vare, utan trots företagsklimatet i staden.
Den bistra verkligheten är att vi behöver vara bättre än både Stockholm och Malmö. Vi måste förtjäna vår framgång och kan inte ta tillväxten för given. Vi är varken huvudstad, finansiellt centrum eller har Kastrup flygplats som port ut i världen. Arbetet som vi lägger ner måste därför vara lite hårdare än de övriga storstadsregionerna. De strategiska näringslivsfrågorna blir just därför extra viktiga för vårt lokala företagsklimat.
I näringslivsstrategin, som under gårdagen (22/3) klubbades genom stor politisk enighet i kommunfullmäktige, sätts målet att Göteborgsregionen ska ha 120 000 fler jobb år 2035. I målbilden står det: ”Näringslivet har fullt stöd från staden och kan känna stolthet över att verka i en av världens mest nytänkande storstadsregioner”. Ett av de stora hindren att nå upp till målen är det rådande företagsklimatet.
I alla våra mätningar om lokalt företagsklimat är framförallt en sak väldigt tydlig. Kommunerna med ett starkt företagsklimat präglas av breda och långsiktiga politiska överenskommelser. Givetvis är varje kommun i behov av en vital politisk debatt. Men näringslivsfrågorna är för viktiga för att bråka bort. Det politiska ledarskapet måste vara långsiktigt för att skapa en vilja till investeringar och fortsatt tillväxt bland företagen i kommunen. Den politiska enigheten bakom programmet är därför varmt välkommen.
Helt oavsett vilka som vinner eller bildar majoritet efter valet i höst, behöver partierna i Göteborg fortsatt enas kring näringslivsfrågorna. Det räcker inte med att en allmänt hållen skrivbordsprodukt klubbas igenom i fullmäktige. Nu krävs verkstad. Från höger till vänster behövs samsyn och enighet i näringslivsfrågorna. Företagare vill ha långsiktighet och tydliga spelregler. Då måste också politiken bjuda upp.
Om Göteborg lyckas skapa ett bättre företagsklimat, blir staden också mer attraktiv när företag fattar beslut om var i världen man ska driva sin verksamhet. I en genomgång tidigare under våren visade vi att Göteborg har betydligt färre börsnoterade företags huvudkontor, än både Stockholm och Malmö. Och varför ska man etablera sig i Göteborg? Huvudfrågan för arbetet med näringslivsfrågorna måste vara just denna. Att inte ta något för givet. I en allt mer globaliserad värld, där företag blir allt mer knutna till den fysiska plats eller kommun man driver sitt företag i måste staden ställa sig frågan: Varför just Göteborg?
Göteborg sticker ut negativt i våra mätningar när det gäller hur man upplever attityden från både ledande politiker och tjänstemän. En utveckling som alla politiker har ett ansvar för att förändra. Det nya näringspolitiska programmet är ett lovvärt första steg i det arbetet. I näringslivsfrågorna är det ofta inställning och attityder, inte resurser, som är avgörande. Något som inte minst många mindre och framgångsrika kranskommuner ständigt uppvisar.
Det nya näringslivsstrategiska programmet för Göteborg stad, antaget i full politisk enighet, är en lovande och bra start. Ska företagsamhetens förtroende för stadens arbete med näringslivsfrågorna repareras krävs dock mer än så. Ingen företagare ska någonsin behöva tvivla på politiker eller tjänstemäns attityder till företagande. Göteborg behöver ett långsiktigt politiskt ledarskap. Då finns goda möjligheter att nå målet om 120 000 fler jobb i regionen år 2035.
näringslivsstrategi.Tillväxt