En krona ökad kostnad per kilowattimme är lika med lönekostnaden för en utav våra medarbetare på ett helt år, säger Mats Wahlström i en intervju till Göteborgs-Posten.
Den privata konsumtionen faller. Sverige går in i en lågkonjunktur. Svenskt Näringslivs företagarpanel i Västra Götalands län visar att företagens förväntningar inför framtiden raskt försämrats. Chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt besökte Göteborg på onsdagen för att samtala med lokala företagare om det tuffa konjunkturläget.
- Hushållen är rekorddeppiga, och företagare kämpar för sin överlevnad. Många företag i länet tvingas nu avstå från planerade investeringar och minska sin personalstyrka för att överleva den kommande lågkonjunkturen, säger Sven-Olov Daunfeldt.
När Svenskt Näringslivs chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt besökte Göteborg hade han med sig det senaste resultatet från Svenskt Näringslivs företagarpanel. I panelen svarar ett stort antal företag i länet på frågor om det ekonomiska läget. Undersökningen har gjorts under januari månad 2023 och ger därför en helt färsk nulägesbild av hur företagen utvecklats det senaste året och hur de ser på framtiden.
- Vi ser att 27 procent av företagen i länet gör bedömningen att de kommer att ha en lägre försäljningsvolym om tolv månader än de har i dag. 18 procent tror att de kommer att ha färre anställda om ett år, och var fjärde företag ser en risk för varsel eller uppsägningar i verksamheten det kommande halvåret. Det är riktigt tufft, för många, säger Sven-Olov Daunfeldt.
Speciellt tufft är det för elintensiva företag. Sven-Olov Daunfeldt träffade bland annat Mats Wahlström , vd på Poppels Bryggeri och Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom, som delar Sven-Olovs bild.
– Vi har både en restaurang här i centrala Göteborg och vi kokar mycket öl ute på bryggeriet i Jonsered vilket drar mycket el, vi är ett högelintensivt företag. En krona ökad kostnad per kilowattimme är lika med lönekostnaden för en utav våra medarbetare på ett helt år, säger Mats Wahlström i en intervju till Göteborgs-Posten.
Konjunktur