Lena Kempe är vd och tredje generationen i familjeföretaget Daftö Resort utanför Strömstad. Lena är född på ön och sommarjobbade där varje sommar under sin uppväxt. Efter avslutade studier och resor kom hon tillbaka till ön och har varit vd sedan 2015. Daftö är en resort med camping, stugby, hotell, gästhamn och nöjespark. Under sommarens mest intensiva dagar jobbar 200 personer på Daftö och 4500 gäster vistas där samtidigt. Företaget är medlemmar i Visita och Svenskt Näringsliv.
Vad tycker du är det bästa med att driva företag?
— Det är utmanande, utvecklande och skitkul! Många som säljer en produkt ser den aldrig användas. Vår produkt ser man nyttan av direkt, det är så kul – vi säljer faktiskt glädje! Jag tycker också ledarskapet är otroligt spännande där man exempelvis ser unga anställda växa som kanske saknar tidigare arbetslivserfarenhet. Från början av sommaren till slutet så är det helt olika personer.
Hur ser du på företagsklimatet i Strömstad och Sverige?
— Generellt sett upplever jag att det går åt rätt håll. På den lokala nivån ser jag att det kan bli osäkert på grund av att olika tjänstemän tolkar lagen olika. Det kan exempelvis handla om alkoholtillstånd eller vatten och avlopp. När lagen tolkas olika av olika tjänstemän blir det rättsosäkert för mig som företagare och jag är orolig över att göra fel. Det är sådana bitar som kan ta udden av det som är härligt. Daftö Resort verkar i många olika branscher vilket gör att man måste vara expert på precis allt för att hantera alla regler, det är både väldigt svårt och tar tid från kärnverksamheten.
Året har ju visat hur viktigt det är med gemensam syn i frågor och en tydlig part i frågor som vi i stort har gemensamt
Hur tacklar du dessa problem?
— Jag måste ta in extern hjälp och medlemskapet i Visita och Svenskt Näringsliv ger hjälp med olika frågor. Visita har exempelvis bistått med personaljuridiska frågor och jag ser att Svenskt Näringsliv hela tiden jobbar för regelförenklingar och följer upp politiska beslut, både regionalt och nationellt. Exempelvis när momsen i besöksnäringen skulle höjas med två procent eller när Strömstad kommun ville lägga ner Näringslivsfunktionen, då backade Svenskt Näringsliv oss företagare och hjälpte vår opinionsbildning. Året har ju visat hur viktigt det är med gemensam syn i frågor och en tydlig part i frågor som vi i stort har gemensamt.