NYHET19 februari 2025

Bra och dåligt att ePrivacy-förordning slopas

Som väntat har EU-kommissionen dragit tillbaka förslaget på en ny förordning om integritet och elektronisk kommunikation. Det innebär att ePrivacy-direktivet från år 2002 alltjämt gäller. Det är både bra och dåligt, konstaterar experterna Carola Ekblad och Carolina Brånby.

Carola Ekblad, digital policy, och Carolina Brånby, jurist och policyansvarig.Foto: Stefan Tell /

Det numera slopade förslaget var både för detaljerat och för begränsande vad gäller villkoren för att behandla personuppgifter. Förslaget, som även inkluderade så kallade Over-the-top-leverantörer (OOT) såsom appar och andra uppkopplade produkter och tjänster, innebar till exempel att leverantörer som önskade marknadsföra sin tjänst eller produkt skulle inhämta samtycke från varje kund, även potentiella framtida kunder.

Förslaget innebar till exempel att leverantörer som önskade marknadsföra sin tjänst eller produkt skulle inhämta samtycke från varje kund, även potentiella framtida kunder. Detta eftersom marknadsföring innebär behandling av personuppgifter.

Näringslivet har efterfrågat en ny reglering som samstämmer med GDPR och som inte endast utgår från den rättsliga grunden samtycke. Leverantörer måste också kunna använda den rättsliga grunden berättigat intresse med tillhörande intresseavvägning.

Genom att endast tillåta samtycke från kund som rättslig grund vid marknadsföring jämställs personuppgifterna som särskilt känsliga enligt logiken i GDPR. Det är både begränsande och hindrande för den datadrivna och digitaliserade ekonomin. Dessutom fastslog EU:s dataskyddsmyndighet 2021 att samtycke för uppkopplade produkter och tjänster inte når kraven på korrekt samtycke (se nedan referens till artikel från 2021).

Negativt är dock att direktivet, som alltjämt gäller, är mycket föråldrat och i behov av revidering.

Det är alltså rimligt att förslaget i dessa delar lagts ner. Negativt är dock att direktivet, som alltjämt gäller, är mycket föråldrat och i behov av revidering.

Oavsett om förslaget om integritet och elektronisk kommunikation ersätts av ändringar i GDPR, ändringar i EU:s konsumentlagstiftning, uppdateringar av EU:s telekommunikationslagstiftning eller ett nytt förslag om integritet och elektronisk kommunikation, bör det vara ett balanserat, användarvänligt, teknikneutralt och principbaserat tillvägagångssätt som föreslås. Detta är möjligt om utgångspunkten är att integritetsskydd balanseras med behovet att främja innovation. Detta tillvägagångssätt skapar en balans mellan att använda data för att driva på konkurrenskraft och tillväxt samtidigt som användarnas och konsumenternas rättigheter skyddas.

Läs mer: Ensure the ePrivacy Regulation supports the Digital Decade

Reglering av digitala plattformarDataanvändning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist