Hur mycket förklaras av attityder till företagande och upplevd förmåga?
Svenskt Näringsliv arbetar för ett jämställt arbetsliv där kvinnor och män har samma villkor, möjligheter och ansvar för arbete och karriär. Lika förutsättningar på arbetsmarknaden är viktigt för företagens kompetensförsörjning, Sveriges tillväxt och vår gemensamma välfärd. För att Sverige ska kunna vara konkurrenskraftigt behöver vi ta vara på både kvinnors och mäns kompetens och innovationskraft. En viktig grundförutsättning för detta är att möjligheterna och drivkrafterna att starta och driva företag är goda.
Trots att ungefär lika stor andel kvinnor som män ser affärsmöjligheter i Sverige, så är det betydligt fler män än kvinnor som startar och driver företag. Skillnaden, det vi kallar för entreprenörskapsgapet, är större i Sverige än i jämförbara EU-länder; dessutom har gapet ökat över tid. Detta innebär att vi inte fullt ut tar vara på den innovationskraft som hälften av befolkningen besitter. För att få fler växande företag och öka Sveriges konkurrenskraft behöver detta åtgärdas.
Svenskt Näringsliv verkar för att fler ska ta steget och förverkliga sina idéer i ett företag. Det finns en stor potential bland kvinnor att driva företag och vår ambition är därför att följa utvecklingen och verka för en positiv förändring. Målet är att långsiktigt öka både andelen kvinnor och män som vill starta, driva och växa sina företag i Sverige.
I denna rapport studeras vilka faktorer som har betydelse för företagandet och hur denna kunskap kan användas för att öka företagandet bland kvinnor och män. Rapporten ger ny kunskap om hur betydelsen av attityder till företagande förklarar kvinnors och mäns val av att starta företag. Det är viktigt att förstå detta för att kunna påverka kvinnors förutsättningar att driva bolag. En viktig insikt från rapporten är att utbildningsinsatser om entreprenörskap i skolan kan vara viktiga för att främja företagande, samt att denna typ av insatser kan förväntas ha större effekt för kvinnor än för män.
Förhoppningen är att insikterna från denna rapport ska kunna användas av de aktörer och politiker som menar allvar i sin ambition att öka kvinnors företagande. Detta är inte bara viktigt för jämställdheten, utan även för att stärka konkurrenskraften och öka tillväxten i Sverige.