Järnvägen i Sverige har kallats för världens mest avreglerade. Stämmer det och vilka erfarenheter går att dra av utvecklingen och hur ser dagens utmaningar ut?
En bakomliggande tanke är att konkurrensutsättning av en marknad ska bidra till innovation och högre kundnöjdhet.
Under 1980-talet beskrevs den svenska järnvägen inte sällan som en problemtyngd verksamhet för både skattebetalare och resenärer. Därefter har marknaden för person- och godstrafik öppnats upp och regioner getts möjlighet att upphandla lokal tågtrafik.
I avregleringens kölvatten har nya företag etablerat sig i Sverige och tågresandet ökat. Även EU ställer numera krav på marknadsöppning av medlemsländernas transportmarknader.
Nils Paul, moderator och infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv hälsar välkommen
Johan Söör, vd på MTRX åren 2014–2017: Att etablera ett nytt tågbolag på den svenska järnvägsmarknaden
Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket åren 2010–2015: Erfarenheter av att avreglera en marknad från ett myndighetsperspektiv
Panelsamtal: Behövs det ytterligare avregleringar av järnvägen? (Gunnar Alexandersson, forskare och tidigare statlig utredare av järnvägens organisation, Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, Ulrika Heie (C), ordförande i riksdagens trafikutskott, Maria Stockhaus (M), ledamot i riksdagens trafikutskott och trafikpolitisk talesperson
Kvällen avslutas med mingel.
Varmt välkommen!