Svenskt Näringsliv anser att det finns ett värde i att minska mängden icke-styrkta, felaktiga eller rentav falska miljöpåståenden som existerar idag med det slutliga målet att hjälpa konsumenter göra mer hållbara val samt att förebygga ’greenwashing’. Grundansatsen i lagstiftning på detta område bör vara att stimulera företag till att ta fram mer miljömässigt hållbara produkter och tjänster som kan kommuniceras och marknadsföras gentemot konsument inom ramen för tydliga och harmoniserade regelverk. Rätt utformad kan sådan lagstiftning bidra till ökad konkurrenskraft för de många svenska företag och näringar som har starka och goda belägg för sina miljöpåståenden. Det vore välkommet sett till omställningen mot en mer hållbar och cirkulär ekonomi i Europa. Svenskt Näringsliv ser dock att det liggande förslaget till direktiv innehåller betydande problem och oklarheter som istället riskerar att försvåra för de företag som vill kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Dessa brister behöver redas ut och genomarbetas innan direktivet kan införas.