Framgångsrika företag som bidrar till klimatomställning och sysselsättning behöver effektiva och tillförlitliga transporter. Till år 2050 kommer vi vara ungefär 12 miljoner invånare i Sverige som lever i ett mer digitalt, elektrifierat och hållbart samhälle. Men redan idag är vår infrastruktur ofta sliten och bitvis underdimensionerad.
I Sverige har vi historiskt utvecklat infrastrukturen genom flera olika genomförandeformer och finansieringsmodeller. Användning av alternativa sätt att färdigställa infrastruktur kan möjliggöra ökade satsningar på infrastruktur, såväl utveckling som underhåll.
En ny rapport framtagen av WSP belyser hur färdigställandet av Botniabanan, mellan Nyland och Umeå, organiserades i fråga om organisation och finansiering.
Två centrala frågor i rapporten är om projektmodellen bidrog till att förbättra kostnadskontrollen, det vill säga incitament att bygga så kostnadseffektivt som möjligt men också om upprättade tidplaner hölls för att undvika förseningar.
Erfarenheterna från Botniabanan är intressanta för framtida infrastrukturplanering utifrån att projektmodellen utgör ett exempel på hur Sverige tidigare har valt att organisera genomförande av ett nationellt infrastrukturobjekt.
Under lunchseminariet presenterar författarna Per Olof Lingwall och Christopher Roberts rapporten följt av diskussion.
Lunch från kl. 11.30.
Varmt välkommen!