Varmt välkommen till ett skatteseminarium om sponsring!
Att bidra till samhället genom olika typer av hållbarhetsinsatser, såsom sociala och miljömässiga, är en affärsmässig grundförutsättning för många företag. Betydelsen av företagens varumärken har aldrig varit så stor som den är idag, både för nuvarande och framtida affärer. Trots det är utgångspunkten i rättstillämpningen att sponsring som enbart syftar till att förbättra ett företags image och goodwill, är en gåva och därmed inte avdragsgill enligt inkomstskattelagen. Problemet har länge diskuterats och framförts av såväl näringslivet som akademin men har ännu inte hanterats av lagstiftaren. Svenskt Näringsliv gav professor Roger Persson Österman i uppdrag att göra en utförlig analys och ta fram ett förslag på hur frågan kan lösas. Detta blev underlag till en hemställan som skickades in till regeringen i juli. På seminariet presenteras och diskuteras detta och det akuta behovet av förändring.
Seminariet anordnas fysiskt, men möjlighet finns att lyssna in digitalt via Teams-länk, vilken skickas dagen innan till de som anmält digitalt deltagande.
När: Onsdagen den 20 november
Tid: Kl. 8:30 - 10:00, frukost serveras från 8:15
Var: Ingenjörsvetenskapliga Akademin, Grev Turegatan 16, Stockholm, Lokal: Rausingrummet
Medverkande:
Roger Persson Österman, professor i finansrätt, Stockholms Universitet
Katia Cejie, professor i finansrätt, Uppsala Universitet
Susann Valfridsson, Group Tax Manager, ICA Gruppen
Peter Hägg, Chef varumärkesengagemang & samarbeten, ICA Gruppen
Anders Fredriksson, Tax Director, SKF
Maria Dimou Pettersson, Tax Director Europe, SKF
Per Nilsson, Director Group Communication, SKF
Tara Muinafshar, skattejurist, Svenskt Näringsliv