Det finns idag en rad utmaningar inom det svenska skolsystemet. Utmaningarna visas tydligast med det stora antalet elever som inte klarar grundskolan. För att komma till rätta med problemen i skolan är det avgörande att vi har god tillgång till lärare med hög kompetens. I den här rapporten analyserar Gabriel Heller Sahlgren den försämrade statusen för det svenska läraryrket och problemen med lärarförsörjningen.
Problemet är speciellt stort i skolor med mindre fördelaktig elevsammansättning, såsom i utsatta områden och på landsbygden. Dessa skolor behöver bra lärare mest av alla, men har samtidigt svårast att rekrytera dem. Detta riskerar att spä på utanförskapet, försämra integrationen och försvåra företagens kompetensförsörjning.
Läraryrkets status har kontinuerligt försämrats, vilket har lett till ett sjunkande söktryck, och därmed allt lägre antagningspoäng, till lärarutbildningarna. Ett par år innan pandemin nådde Sverige en låg placering i OECD vad gäller andelen lärare som anser att läraryrket har hög status i samhället. Detta är bekymmersamt eftersom lärare med mindre kompetens riskerar att leda till sämre kunskapsresultat och kompetensförsörjning.
Med inspiration från Teach For America-modellen, en alternativ lärar-och ledarskapsutbildning för unga toppstudenter, ofta med examen från elituniversitet, föreslås en lösning för att även i Sverige locka unga toppstudenter till läraryrket. Modellen har visat sig höja elevernas kunskapsresultat och stärka kompetensförsörjningen i socioekonomiskt svaga områden.