Gymnasieexamen är vattendelare på den svenska arbetsmarknaden. Arbetslösheten för de som inte har en examen är fyra gånger högre än för de som tar examen. Läsåret 2021/22 var 85 procent av eleverna behöriga till ett nationellt program i gymnasieskolan. Det betyder att nästan 18 000 elever inte var behöriga till gymnasiet. En del är nära, andra är långt ifrån. Gruppen obehöriga är väldigt heterogen och eleverna har många gånger vitt skilda förutsättningar.
Bortsett från det uppenbara, att resultaten i grundskolan behöver förbättras, behövs det reformer för att förbättra gymnasieskolans introduktionsprogram. Förutsättningarna för elever att komma in på ett nationellt program eller för att bli rustade för första jobbet behöver kraftigt förbättras.
Dagens introduktionsprogram har en dålig genomströmning och lyckas inte på att rusta eleverna för arbetsmarknaden. Svenskt Näringsliv har tidigare presenterat en reformagenda för den gymnasiala yrkesutbildningen, där vi föreslår ett omtag av introduktionsprogrammen. I den här promemorian utvecklar vi de förslagen och kompletterar dem med röster från individerna som faktiskt berörs. Elever på introduktionsprogram.