HAR SÄNTS LIVE
Danmark hade samma problem som Sverige: eleverna underpresterade i matematik samtidigt som företagens behov av ingenjörer och andra naturvetare bara växte. Alldeles för få valde gymnasieprogram och högre utbildningar med inriktning på naturvetenskap. Men näringslivet och politiken slog sig samman och utarbetade en gemensam plan för att vända utvecklingen.
Under det senaste decenniet har resultaten förbättrats och idag har Danmark de bästa matteresultaten i Norden.
Kan vi göra samma sak?
Nu när regeringen beslutat om en STEM-strategi – vad borde den innehålla? Och hur säkerställer vi att strategin inte blir ytterligare en papperstiger som lanseras med dunder och brak, för att sedan glömmas bort i ett arkiv?
På det här seminariet tar vi del av konkreta erfarenheter från Danmark och Nederländerna – samt internationell forskning om hur en STEM-strategi borde se ut för att ge verkliga resultat.
Vi bjuder på fika från 09:30. Välkommen!
Beatrice Boots, Direktör, Nederländernas nationella STEM-plattform, samt styrelseordförande för EU STEM Coalition
Dorte Salomonsen, Talang och utvecklingschef för den danska STEM-verksamheten Astra
Brigid Freeman, Forskare inom utbildningspolitik, University of Melbourne och National Institute of Educational Planning and Administration, New Delhi
Maria Nilsson, Statssekreterare på Utbildningsdepartementet
Karin Johansson, vice vd, Svenskt Näringsliv
Modererar gör Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor på Svenskt Näringsliv.
Obs: delar av seminariet är på engelska. Fysiska platser är begränsat, men det går också att anmäla sig för digitalt deltagande och följa seminariet live.
HAR SÄNTS LIVE