Det finns en bred samsyn om att lärare med hög kompetens och stor yrkesskicklighet har stor betydelse för att elever och studenter ska nå höga resultat och rustas väl för framtiden. Det finns samtidigt en växande samsyn om de allvarliga brister som finns idag avseende svensk lärarförsörjning, både vad gäller kvantitet (svagt söktryck m.m.) och kvalitet (innehåll och genomförande).
Svenskt Näringsliv välkomnar därför att regeringen tillsatt den nu sittande lärarutbildningsutredningen, men ser också ett behov av insatser för att öka undervisningsskickligheten även bland befintliga lärare. Vi är således positiva till ambitionen att stärka lärarprofessionen genom ett nationellt professionsprogram, men är samtidigt oroliga för att den modell och det innehåll som Skolverket föreslår inte får önskad effekt.
En skola för kunskap behöver bygga på kunskap och svensk skola måste i ökad utsträckning bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Samtidigt har ansvariga skolmyndigheter återkommande fått hård men också relevant kritik för att dagens kursplaner, allmänna råd, riktlinjer, kartläggningsmaterial, bedömningsstöd, nationella prov och andra för skolväsendet viktiga verktyg inte håller tillräcklig kvalitet.
Svenskt Näringsliv vill därför betona vikten av att de kurser och moduler som med tiden ska ingå i ett nytt nationellt professionsprogram är relevanta , grundade i vetenskap och beprövad erfarenhet samt verkligen ger effekt på elevernas kunskapsresultat. Det är också nödvändigt med en kvalificerad och oberoendeutvärdering av de utbildningar som erbjuds för att utröna vilka effekter ett nytt nationellt professionsprogam visar sig ha på elevernas undervisning och kunskapsresultat.