Rapporten sammanfattar svenska grundskoleelevers matematikresultat i internationella undersökningar och hur dessa har utvecklats över tid. Svenska elever visar i genomsnitt medelmåttiga resultat i matematik, särskilt inom de traditionella områden som mäts i TIMSS, som följer kursplanens innehåll. Däremot förefaller svenska elever prestera något bättre i den mindre traditionella, mer textbaserade matematik som mäts i PISA. Det finns också ett starkt samband mellan länders matematikresultat och deras framtida ekonomiska tillväxt.
Matematikresultaten har förändrats markant under de senaste decennierna. Efter en nedgång under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet förbättrades resultaten. Senaste PISA visar dock återigen en nedgång, särskilt efter pandemin. Skillnaderna i resultat är stora mellan olika grupper och regioner. Elever med utländsk bakgrund presterar markant sämre än elever med svensk bakgrund samtidigt som elever på landsbygd och i mindre städer presterar klart sämre än sina jämnåriga i storstäderna. Bidragande faktorer till de låga resultaten är elevorienterade undervisningsmetoder, få matematikläxor och bristande tydlighet i kursplanerna.
För att stärka svenska elevers resultat krävs en tydligare struktur i undervisningen, ökad ordning i klassrummen och ett fokus på att säkra grundläggande matematiska kunskaper.