HAR SÄNTS LIVE
Samtidigt som den svenska skolan blivit bättre under de senaste tio åren så har uppgiften blivit svårare. En växande grupp elever – ofta med bakgrund i andra länder – har mycket tuffa förutsättningar. Många misslyckas i grundskolan eller senare på gymnasiet.
Andra länder kämpar med samma problem. Ett kontroversiellt fenomen i Storbritannien och USA är de så kallade ”no-excuses” –skolorna, ofta etablerade i vad vi i Sverige skulle kalla ”utanförskapsområden”. Den gemensamma filosofin – strikta regler och höga akademiska förväntningar på alla elever – verkar ge förvånansvärt goda resultat.
Skulle något liknande kunna fungera i Sverige?
Detta diskuteras på ett seminarium arrangerat av Näringslivets skolforum, den 19 augusti. Huvudtalare är Katharine Birbalsingh, grundare och rektor för Michaela Community School, i Wembley, utanför London. Förra året var skolans progressionsvärde (”value-added”) högst i England. Damian Brunker, rektor för Internationella Engelska Skolan i Eskilstuna – som också har erfarenhet från liknande skolor i Storbritannien – kompletterar med ett svenskt perspektiv. För kontext presenterar Gabriel Heller Sahlgren, skolforskare knuten till LSE och IFN, forskning om ”no-excuses”-modellens för- och nackdelar.
Modererar gör Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor på Svenskt Näringsliv
Observera att delar av seminariet är på engelska.
Näringslivets skolforum är ett initiativ från Svenskt Näringsliv. Vi vill vara en arena för dialog om svensk grundskola, alltid med fokus på kunskapsresultaten och näringslivets kompetensförsörjning. Och vi vill vara en arena för internationellt erfarenhetsutbyte. Grundskolans utmaningar är inte unika för Sverige.
HAR SÄNTS LIVE