Välkommen till vår hemmamarknad

850 000 jobb. 60 procent av exporten. En gemensam marknad.

Den inre marknaden är svenska företags hemmamarknad och hela näringslivet är beroende av att EU utvecklas i rätt riktning.

Den 9 juni är det val till Europaparlamentet och företagen behöver en stark röst i Europa. En röst för frihandel och fri rörlighet som gör det enklare för svenska företag att växa och etablera sig på den inre marknaden. För EU:s inre marknad är svenska företags hemmamarknad.

EU:s inre marknad är företagens hemmamarknad

Från norrländska skogar till resten av världen. SCA säljer 60 procent av sina trä- och pappersvaror på EU:s inre marknad. Sara Holappa Jonsson är affärsutvecklare på skogsföretaget som även är Europas största privata skogsägare. .

Från Malmö till Berlin och resten av kontinenten. Snälltåget med vd Carl Adam Holmberg i spetsen kör hälften av alla avgångar till städer utanför Europa. Det skånska tågföretaget kopplar samman Sverige med Danmark, Tyskland och Österrike.

Från Småland till resten av världen. Hestra med vd Anton Magnusson i spetsen har 200 anställda runtom i Europa och säljer 1,7 miljoner par handskar på den inre marknaden varje år. EU står för mer än hälften av Hestras totala försäljning.

Från Vikmanshyttan till Europa. CTEK tillverkar batteriladdare som de exporterar till alla EU:s marknader. Johanna Mogren Sundqvist är Sales and Competence Lead på företaget som säljer 65 procent av sina varor på den inre marknaden.

EU är Sveriges viktigaste handelspartner

60 procentÖver 60 procent av Sveriges export går till EU:s inre marknad.

Källa: Kommerskollegium

850 000Nästan 850 000 jobb i Sverige skapas genom exporten till EU:s inre marknad

Läs mer om hur vi räknat

Inför valet till EU-parlamentet har vi tagit fram fem prioriteringar för ett mer konkurrenskraftigt EU:

1.

EU:s inre marknad – en motor för tillväxt

Läs mer

2.

EU som en stark spelare i en öppen värld

Läs mer

3.

Näringslivets kraft driver klimatomställningen

Läs mer

4.

Ledande teknikutveckling och digitalisering

Läs mer

5.

En kompetens­försörjning där alla bidrar till innovation och tillväxt

Läs mer

För en stark röst i EU

Nytt initiativ sätter fokus på konkurrenskraft

Nu lanseras Europe Unlocked – en koalition och kampanj för mer näringslivsvänliga prioriteringar hos nästa EU-kommission med fokus på konkurrenskraft genom öppna och konkurrensutsatta marknader.

Läs mer om Europe Unlocked
Kampanjen Europe unlocked.

1. EU:s inre marknad – en motor för tillväxt

Europeisk konkurrenskraft har sin grund i en stark inre marknad. Vi ska värna den inre marknadens utveckling genom att stärka den fria konkurrensen och bryta ned hinder för den fria rörligheten av varor, tjänster, personer och kapital. Det måste bli enklare för personer och företag att röra sig inom EU.

Med effektiva, transparenta och harmoniserade regler som tillämpas likadant i alla medlemsländer blir det enklare för arbetstagare och bolag att vara verksamma i hela EU. Men de omfattande regler vi sett de senaste åren kan vara svåra att följa, i synnerhet för många småföretag och entreprenörer. Därför ska ny lagstiftning och befintliga regler alltid prövas så att deras konsekvenser blir tydliga. EU-lagstiftningen måste öka de små och stora företagens konkurrenskraft samt ge utrymme för ny teknik och mer innovation.

2. EU som en stark spelare i en öppen värld 

Handel med omvärlden är helt avgörande för det svenska välståndet. För att handeln ska fungera behövs det förutsägbara och transparenta regler som garanterar öppenhet och tillgång till marknader globalt.

Svenskt Näringsliv anser att en ökad öppenhet i all internationell handel bör vara ledstjärnan i frihandelsfrågor. I stället för att sätta upp ekonomiska barriärer i strävan efter större ”suveränitet”, måste vi nu åter fokusera på växande, öppna och konkurrenskraftiga marknader som ökar produktiviteten. Det är det enda hållbara och långsiktiga sättet att få EU och Sveriges ekonomi att växa. En stark europeisk ekonomi är förutsättningen för ett starkt och motståndskraftigt EU.  

3. Näringslivets kraft driver klimatomställningen

Att framgångsrikt klara av den gröna omställningen är en ödesfråga. Men om omställningen inte innebär att människor samtidigt får det bättre kommer omställningen inte bli hållbar.

Den gröna omställningen måste därför ske på ett kostnadseffektivt sätt som främjar entreprenörskap och innovation. Vi ska arbeta för att skapa rätt förutsättningar för en marknadsdriven klimatomställning, genom att ge företagen de förutsättningar som behövs för att ställa om och ta fram nya, hållbara och cirkulära tekniker, produktionssätt, produkter och lösningar. Grunden för en lyckad omställning är att klimatmålen och en stärkt biologisk mångfald nås i kombination med ekonomisk tillväxt och stärkt europeisk konkurrenskraft. Det är också då som många arbetstillfällen skapas.

4. Ledande teknikutveckling och digitalisering

Näringslivet måste ges bästa möjliga förutsättningar att fortsatt driva teknikutvecklingen framåt. Inom digitaliseringsområdet har EU:s lagstiftningsfokus främst varit att skydda medborgare och konsumenter.

Men för att lyckas måste företagen både förstå och kunna tillämpa lagarna i verkligheten. Regler ska inte skapa onödig byråkrati, kunna tillämpas eller tolkas på olika sätt i olika länder, innebära oförsvarbara kostnader för företag eller göra det krångligare att sälja varor och tjänster online. Därför behöver lagstiftningen bli mer noggrant utformad. 

5. En kompetensförsörjning där alla bidrar till innovation och tillväxt

Den gröna och digitala omställningen bidrar till mer innovation och öppnar nya möjligheter för människor och företag, vilket är avgörande för vår framtida hållbara tillväxt. Men den snabba teknikutvecklingen kräver att personer har rätt kompetens för att kunna ta sig an de arbetsuppgifter som skapas på den nya arbetsmarknaden. EU måste satsa på innovation, forskning och utveckling för att möta framtiden. På så vis säkrar vi framtidens jobb i EU.

Företag behöver konkurrera om den bästa kompetensen för att kunna ligga i utvecklingens framkant, oavsett om den finns i Borlänge, Berlin eller Bangkok. Vi behöver underlätta möjligheten för både EU-medborgare och tredjelandsmedborgare att arbeta och röra sig inom EU. Det handlar bland annat om att underlätta gemensamt erkännande av kvalifikationer och få tillgång till varandras arbetsmarknader. I detta är det viktigt att värna om den svenska arbetsmarknadsmodellen, där fack och arbetsgivare reglerar arbetsvillkor och löner i kollektivavtal.

Nyheter, rapporter och remissvar

NYHET — 15 januari 2025

Näringslivet avgörande för Sveriges försvar

Näringslivet och ett starkt samarbete mellan länder avgör vår försvarsförmåga. ”Ett konkurrenskraftigt, växande och ekonomiskt starkt Europa har mycket lättare att garantera vår säkerhet”, sa Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor, under konferensen Folk och Försvar.
NYHET — 13 januari 2025

Vi behöver en realistisk plan för att utveckla EU:s kapitalmarknader

Att skapa ett gemensamt regelverk för EU:s kapitalmarknader med centraliserad tillsyn blir svårt och saknar tydliga fördelar. Risken är att man i stället skadar det som fungerar väl, skriver Victor Snellman, nationalekonom.
NYHET — 13 januari 2025

30 år efter EU-inträdet – här är den inre marknadens största utmaning

EU:s inre marknad har varit en succé för varuhandeln, men inom tjänstesektorn är utmaningarna fortfarande stora. ”Medlemsländerna måste se till att implementera tjänstedirektivet fullt ut”, säger Cemille Üstün, policyansvarig för EU:s inre marknad.
REMISSVAR — 10 januari 2025

Remiss av betänkandet Motståndskraft i samhällsviktiga tjänster (SOU 2024:64)

NYHET — 8 januari 2025

Wallenberg: Europa halkar efter – gapet mot USA växer

Ekonomierna var lika stora för 15 år sedan. Men sedan dess har USA:s BNP vuxit 25 procent mer än EU:s och Storbritanniens sammanlagt. ”Jag är orolig för framtiden ”, säger Jacob Wallenberg, ordförande, på en konferens hos den norska arbetsgivarorganisationen NHO.
RAPPORT — 11 december 2024

Capital Markets For a More Competitive Europe

The Confederation of Swedish Enterprise emphasizes that if the EU’s Capital Markets Union is to be truly effective, it must focus on meeting companies’ real financing needs.
NYHET — 5 december 2024

Efterlyses: En radikal agenda för EU

Europa behöver en konkurrenskraftig ekonomi som vi skapar genom ett målinriktat reformarbete med högt tempo, skriver Jan-Olof Jacke, vd, och Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor, på DI debatt.
NYHET — 3 december 2024

Grönt ljus för nya EU-kommissionen – ”Geopolitiskt stresstest”

Den nya EU-kommissionen har nu godkänts. Enligt Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor, råder det ingen brist på uppgifter för den nya kommissionen att hugga tag i. ”Den största frågan är inte vilka EU:s största utmaningar är, utan hur de hanteras”, säger hon.
NYHET — 27 november 2024

SME-företagen: EU måste minska regelbördan – ”Verkar på en global marknad”

Den nya EU-kommissionen måste prioritera konkurrenskraften och minska regelbördan, menar svenska SME-företagare. ”Det är en stor risk att EU blir en försoffad gubbe utanför ett kafé i Berlin eller i Paris”, säger Anders Elfström, vd på produktionsbolaget FILT.
REMISSVAR — 18 november 2024

Statskontorets rapport En form för kollektivt beslutsfattande – en kartläggning och prövning av nämndmyndigheter (2024:11)

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist