Vi måste ha ett helhetsperspektiv för att kunna skapa ett bättre europeiskt ekosystem för entreprenörskap. Det räcker inte med innovationer. Produkter måste också kommersialiseras och nå marknaden för att företag ska kunna skapa tillväxt. Men det är stora skillnader mellan medlemsstaterna. Vi har i dag 28 varianter av kapitalism och reformer måste baseras på varje lands förutsättningar. Detta var budskapet från professor Magnus Henrekson och VD för IFN när han presenterade en rapport om innovation och entrepernörskap på ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringslivs Bryssel kontor och IFN på Sveriges permanenta representation i EU.
I rapporten Institutional Reform for Innovation and Entrepreneurship: An Agenda for Europe (inom ramen för EU-projektet Fires) som Magnus Henreksson skrivit tillsammans med forskarkollegorna på IFN, Niklas Elert och Mikael Stenkula, föreslås reformer på nio områden. Det handlar bland annat om skatter − som enligt rapporten bör vara låga och generella. Centralt är också att pensionsfonder – som i dag står för en mycket stor del av allt sparat kapital − ska kunna investeras som riskkapital i entreprenörssektorn. Dessutom är det viktigt att socialförsäkringar inte är bundna till ett specifikt företag utan portabla, som danska flexicurity.
Rapporten kommenterades av en företrädare för EU kommissionen och två europarlamentariker och modererades av chefen för Svenskt Näringslivs Brysselkontor, Jens Hedström.
Slawomir Tokarski, ansvarig för innovation och avancerad tillverkning vid EU-kommissionens direktorat för inre marknad, industri entreprenörskap och SME, menade att innovation blir mer och mer komplext när det gäller policy. Innovation innehåller också fler ingredienser och inte bara nya industriprodukter eller tjänster. Det handlar också om också nyare fenomen som intellektuell äganderätt.
- Detta innebär att fler människor, sektorer och departement måste jobba mot samma mål. Vidare måste man ha en helhetssyn och komma bort från att varje DG bara jobbar med sitt fokusområde. Detta kan kombineras med en underifrån approach som använts i flera regioner. Där samlade man flera regioner som alla fick sammanställa vilka kompetenser de hade och vad de behövde för att kunna åstadkomma projekt. Det visade sig att ingen hade all den kompetensen de behövde men tillsammans hade de det. Vi har nu samlat fler DGs på Kommissionen som hjälper regionerna att fortsätta detta arbete vilket också involverar att at fram affärsplaner och attrahera privata investerare.
Jakop Dalunde, ledamot av Europaparlamentet för miljöpartiet, höll med Henrekson om att det är stora skillnader mellan medlemsländer vilket försvårar möjligheterna att hitta EU-lösningar.
- Många av Magnus Henreksons råd kan implementeras på nationell men inte EU-nivå. Henrekson har också rätt i att mer pengar inte nödvändigtvis leder till mer entreprenörskap men jag är inte bara intresserad av att skapa mer entreprenörskap utan också av att innovation skall lösa nya samhällsmässiga utmaningar. Genom Horizon 2020 skapar vi teknologiska lösningar som kan hjälpa oss tackla de utmaningar som vi står inför, exempelvis klimatfrågan.
Gunnar Hökmark, ledamot av Europaparlamentet för moderaterna, ifrågasatte möjligheterna att skapa ett konkurrenskraftigt Europa med politik. Det krävs mer öppenhet för konkurrens samtidigt som det krävs olika åtgärder i de olika medlemsstaterna.
- I Europa älskar vi konkurrens tills vi får det. Många stora företag får regeringar och politiker att göra det de vill och skydda sina branscher mot nykomlingar. Alla gillar innovation tills man inser vad det gör med balansen. Vi måste älska processen där gamla verksamheter lämnar plats för nya. Vi politiker måste ta de obekväma besluten, som att sänka skatter och avreglera.
Magnus Henrekson, professor och VD för IFN, summerade diskussionen med ett tydligt budskap.
- Europa behöver stora framgångsrika företag i Europa och vi bör inte oroa oss för att exempelvis kineserna tillverkar billigare solpaneler. Vi ska istället se till att det finns europeiska företag som använder dessa billiga paneler på ett smart sätt. Det är dessa storskaliga företag som blir riktigt framgångsrika.
Den inre marknaden