Det är tvärtemot den vanliga uppfattningen: Friskolor etableras allt oftare i invandrartäta områden och förorter som beskrivs som mindre privilegierade. "Absolut är det så. Vi har ett ansvar att erbjuda valfrihet även i sådana områden", säger en friskoleföreträdare.
Friskolor etablerar sig gärna i områden där det bor många familjer med en bakgrund utanför Västeuropa. Det visar en rapport från IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering. Det har Svenskt Näringsliv rapporterat om tidigare.
Det är en uppfattning som till viss del går stick i stäv med den bild som inte sällan målas upp och där friskolor är ett reservat för blonda, studiemotiverade svenska barn med välutbildade föräldrar. Följaktligen etableras de vanligen i områden med motsvarande social sammansättning.
– De flesta av våra skolor ligger i områden som brukar betecknas som ”mindre privilegierade”. Alla våra åtta grundskolor i Stockholm stad ligger i sådana stadsdelar. Vi har ingen rätt att selektera elever och har dubbelt så hög andel elever med utländsk bakgrund som snittet i svenska skolor, säger Barbara Bergström, grundare av Internationella Engelska skolan.
Det är en beskrivning som delas av övriga friskolor. I dagsläget är nyetableringstakten inte lika hög som för ett par år sedan, främst för att ungdomskullarna just nu är betydligt mindre. Det påverkar i första hand gymnasieskolorna medan det finns ett visst mått av nystartade fristående grundskolor, ofta i invandrartäta områden.
– Ja, alla vill ha en grundskola i närheten och då vill vi naturligtvis vara med och skapa valfrihet. Det finns ett tydligt behov av bra skolor även i socialt utsatta områden och kan vi bygga upp dem så ska vi göra det, av både moraliska och affärsmässiga skäl. Annars befästs bara myten om att friskolor bara startas i välbärgade områden, säger Paula Hammerskog, kommunikationschef på Academedia och får medhåll av Katharina Sjögren-Edström på Thorengruppen.
– Det är definitivt så. Vi har ett ansvar att erbjuda valfrihet även i sådana områden, inte bara i storstadsområdena. Därför är vi på plats bland annat i Älmhult, Ronneby, Ljungby och Växjö. Det som i dagsläget bromsar våra etableringar är bristen på bra lokaler.
Både Thoréngruppen och Academedia märker en ökad efterfrågan på skolor med tydliga inriktningar, det kan handla om musik, design, e-sport, eller något annat som förenar eleverna oavsett varifrån de kommer. Skolan måste inte heller ligga mitt i ett område, utan kan med fördel ligga i skärningspunkten mellan olika områden
Thorengruppen har i dagsläget drygt 30 procent av sina skolor i områden med stor andel utrikes födda. Det bottnar bland annat i att Raja Thoren som grundat skolan, själv härstammar från Indien.
– Vi har från start varit öppna för alla elever och fortsätter att vara det, det ligger i vårt samhällsengagemang. Oavsett bakgrund ska eleverna kunna hitta en skola hos oss som passar dem.
Utbildning