Det tredje ljuset i Dalarnas adventsljusstake tänder vi för de kommuner som tagit service till länets företag på allvar. Det är ni som lyser upp vardagen för många företagare som behöver stöd, råd och en hand att hålla i när det är halt längs regelvägen.
Jag vet att det ni gjort för att nå dit ni nått, är att ni har satt mål och tränat för att nå dem. De som har tränat har också nått framgång och ett av nyckelorden för att lyckas stavas Tillsammans. Tillsammans har medarbetare inom kommunen identifierat vad bra service innebär och hur man jobbar för att nå den. Tillsammans med företagen utvecklas och utvärderas samarbetet.
De kommuner som arbetar aktivt med service säger att de har roligt på jobbet. Glädjen över att ha nått dit, att varje dag känna att god service till mina kunder är mitt främsta uppdrag är fantastiskt. I denna tid av givmildhet har de goda tipsen strömmat in för hur en kommun kan bli ännu bättre på service; Gör övningssamtal via telefon, öva tillsyn genom teater, gå igenom era texter och kundifiera dem, känn tillit till varandra och företagen, lyssna på era egna samtal ur mottagarens perspektiv, styr samtalet och summera vad ni bestämt och vad nästa steg är. Skapa en trygghet där alla medarbetare känner sig trygg i sitt jobb och sin roll.
Det ska vara lätt att starta, driva och utveckla sitt företag i Dalarna. Utan ett välmående näringsliv får vi inte en attraktiv och växande region. Många företag klarar sig alldeles utmärkt utan kommunens service men när företagare har behov av ett tillstånd, mark eller annan service från kommunen är det viktigt att kommunens tjänstepersoner och politiker är på tårna. Det kan bli avslag eller bifall. Företagaren behöver ett snabbt, tydligt och trevligt besked. Serviceinriktad attityd är även en avgörande pusselbit för att få till ett bra företagsklimat i en kommun.
Om ni som kommun känner att ni inte är där ännu men vill börja resan så är det bara att börja träna. Det finns inget quick fix, god service handlar om att dagligen leva med servicehjärtat framme.