Ett av Hallands mest välkända internationella varumärken – framförallt inom styrkelyft och träning – satsar på folkhälsopolitik genom ett samarbete med Almega Friskvårdsföretagen. ”Vi ser det som en central del i vårt företags vision att skapa en starkare värld”, säger Erik Blomberg, VD Eleiko Group AB.
Friskvårdsföretagen har tecknat samarbetsavtal med Halmstadsföretaget Eleiko. Syftet med samarbetet är stärka Friskvårdsföretagens arbete för en folkhälsopolitik som går ut på att fler människor ska bli mer aktiva.
– Vi ser mycket positivt på att tillsammans med Friskvårdsföretagen verka för att fler människor ska bli mer aktiva. Som en ledande aktör inom idrott, träning och friskvård i såväl Sverige som internationellt, hoppas vi kunna vara en stark röst för ökad folkhälsa, säger Erik Blomberg, VD Eleiko Group AB.
Historien om det framgångsrika familjeföretaget började med ett våffeljärn. Företaget tillverkade då elektriska apparater. Den dåvarande fabrikschefen, en hängiven styrkelyftare, var så frustrerad över att skivstängerna alltid böjde sig eller gick sönder. Han gick då till direktörskan Johansson med en idé om att börja tillverka bättre skivstänger.
– Vi brukar alltid berätta om vår historia och att allt började med ett våffeljärn som utvecklades till en idé om att tillverka bättre skivstänger. Idag är vi världsledande på just skivstänger och arbetar målinriktad på att ständigt bli bättre och utveckla nya marknader som innefattar hälsa och träning, berättar Erik Blomberg.
Idag är ligger fokus för Eleiko på att ”make people stronger so they perform better in sports and in life”. Som en del i det är samarbetet med Friskvårdsföretagen viktig. I takt med att den livsstilsrelaterade ohälsan ökar, så växer behovet av en folkhälsopolitik som på ett konstruktivt sätt tar sig an det ökande stillasittandet. Genom att aktivera befolkningen kan ohälsa, vårdköer och vårdkostnader minska.
– Vår vision ligger i att allt fler ska förstå värdet av att vara stark. Både när det kommer till själva utövandet i en sport eller det dagliga livet. Vår mamma, som fortsatt äger företaget, är ett bra exempel. Hon har alltid rört på sig mycket, men sedan ett tag tillbaka har hon även börjat med styrketräning. Nyligen insåg hon värdet och lyckan av att kunna böja sig ned, lyfta upp barnbarnet på axlarna, och sedan resa sig upp. Hon har aldrig känt sig starkare. Det är det vi vill förmedla med vårt engagemang kring folkhälsopolitik; att vara stark innebär att leva livet fullt ut, avslutar Erik Blomberg.
Här kan du läsa om Friskvårdsföretagens ”Reformpaket för folkhälsa”.
jobbskaparna