Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
Den självklara utgångspunkten i klimatarbetet behöver vara det globala perspektivet, just eftersom klimatutmaningen är global. Hur Sverige kan skapa största möjliga globala klimatnytta och bidrag till att Parisavtalet kan nås bör därför vara i fokus i klimatarbetet. Det inkluderar både att minska utsläppen i Sverige, och att på olika sätt bidra till minskade utsläpp globalt.
Svenska företag ligger i framkant i klimatarbetet. Det svenska näringslivet har länge arbetat brett med miljöfrågor, bland annat genom energi- och resurseffektivisering. Detta långsiktiga arbete har gjort att många företag redan har relativt låga klimatutsläpp jämfört med konkurrenter i andra länder. Många svenska företag utvecklar också smarta produkter och material som i sin tur används till att skapa klimateffektiva produkter. Ett exempel är SSAB:s höghållfasta stål som när det används i en lastbil bidrar till lättare fordon och lägre bränsleförbrukning under hela fordonets livslängd.
Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck.
Svenska företag skapar redan idag klimatnytta både på hemmaplan och globalt. När klimatsmarta produkter och tjänster exporteras från Sverige skapas global klimatnytta. Samtidigt bidrar det till tillväxt och välstånd i Sverige. Nyttan av ett exporterande, klimatsmart näringsliv är därmed dubbel.
Under 2018 och 2019 har sammanlagt 15 olika branscher utvecklat färdplaner för hur branschen ser sin väg mot fossilfrihet eller klimatneutralitet. Bland dessa branscher finns exempelvis flygbranschen, skogsindustrin, cementindustrin, dagligvaruhandeln, byggindustrin och sjöfarten. Ett antal branscher håller också på att utveckla färdplaner, och andra branscher jobbar med andra typer av långsiktigt klimatarbete.
Detta gör det svenska näringslivets klimatarbete unikt i världen. Inte i något annat land har så många branscher samlats kring så ambitiösa målsättningar och arbetar tillsammans kring möjliga vägar mot klimatneutralitet. Detta är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas.
För att näringslivets ambitioner ska kunna realiseras behövs samverkan mellan politik, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. Företagens konkurrenskraft kommer att vara avgörande för om dessa klimatambitioner kommer att kunna realiseras. Forskning, utveckling och innovation är resurskrävande, och bara konkurrenskraftiga företag kommer att ha de resurser som krävs. Konkurrenskraften kan inte bara tas för given, utan Sverige behöver aktivt arbeta för ett gott näringslivsklimat och en stark konkurrenskraft. Då kommer Sverige kunna åstadkomma global klimatnytta på riktigt.
Så även om klimatutmaningen är allvarlig och det är bråttom att få ner utsläppen finns hopp. Svenska företag bidrar till att rädda klimatet – varje dag.
Miljö och hållbar tillväxtEnergi och klimatFöretagsamhetEntreprenörskapjobbskaparna