Period Pack är företaget som har möjliggjort gratis mensskydd på 10 000 offentliga toaletter runt om i Europa. Amanda Mattsson och Lova Svensson från Örebro påbörjade sin resa som UF-företagare 2017, och det har spelat en viktig roll för deras framtid. Redan från början var det en självklarhet med höga ambitioner för att satsa på företaget, något som utan tvekan resulterat i stora framgångar.
Period Pack erbjuder gratis mensskydd som idag finns tillgängliga på 10 000 offentliga toaletter runt om i Europa. Produkten de tagit fram är mycket uppmärksammad och sprider sig alltmer. De brinner för att mensskydd ska vara lika självklart och tillgängligt som gratis toalettpapper. Många i UF-klassen var till en början skeptiska till deras idé, men det stoppade aldrig tjejerna från att driva den vidare.
Amanda berättar att UF var till stor hjälp vid utvecklandet av deras ursprungliga idéer. Att hela tiden föra dialog med kunderna spelade en avgörande roll för utvecklingen av produkterna som sedan blev Period Pack.
– När vi startade hade vi en tydlig plan, men genom att kommunicera med olika typer av kunder på bland annat kontor, restauranger och under UF-mässan insåg vi hur vi kunde förbättra våra idéer. Tack vare dessa insikter kunde vi anpassa vår idé och skapa en lösning som verkligen mötte kundernas behov, snarare än att enbart följa vår ursprungliga vision, berättar vd Amanda.
– Utan UF hade vi förmodligen behövt en mer detaljerad affärsplan från start, men här fick vi möjligheten att testa oss fram. Den hjälpen och möjligheten att utvecklas var det absolut viktigaste jag lärde mig under UF, tillägger Amanda.
Om det är någonting som Amanda själv hade uppskattat är det att bli mer informerad kring vilken hjälp som är tillgänglig för att kunna fortsätta arbetet efter UF-tiden och in i framtiden, vilket hon verkligen uppmanar till. Hon ser stora fördelar med att vara egenföretagare:
– Jag uppskattar verkligen att vi som egenföretagare inte har några begränsningar. Både vad gäller skillnaden vi kan göra i samhället och att fortsatt kunna utveckla våra produkter. Det är en enorm frihet att kunna förändra saker precis som vi vill. Om vi vill genomföra något speciellt, exempelvis inom marknadsföring, kan vi förändra det både snabbt och stort, berättar Amanda.
Amanda upplever att många kan se utmaningar i att tro på sin idé och att våga lyckas. Hennes budskap är tydligt, att våga tänka stort och inte begränsa sig i sina idéer och mål.
– Det är viktigt att alltid tro på sig själv och sina idéer. Man måste vara beredd att lägga ner mycket arbete och hantera motgångar längs vägen men om man har en bra idé, tänker jag att man ska sträva efter att skapa något stort och inte vara rädd!
Period Pack har bidragit till insatser såsom att skicka mensskydd till Ukraina och deras arbete i stort har blivit mycket uppmärksammat. Dessutom har Amanda som entreprenör blivit utvald för Prins Daniels Fellowship. Med en tydlig vision och fortsatt tillväxt fortsätter Period Pack att expandera både nationellt och internationellt.
Ung företagsamhetEntreprenörskap