Försämringar i postutdelning och möjlighet att skicka paket har blivit vardag för jämtarna. Riksdagsledamoten från länet Saila Quicklund beskriver situationen som ”mycket frustrerande” och har tagit strid för att försöka få till en förändring. Hon får stöd av företagare i länet.
Före den 1 januari 2018 var Postnord tvunget att leverera brev och expresspaket på en dag. Med den nya förordningen fick Postnord möjlighet att ta två dagar på sig – för postnummer norr om Gävle.
Riksdagsledamoten Saila Quicklund (M) säger att det är ett oacceptabelt sätt att särbehandla vissa delar av landet och hon berättar att hon vet om företag som har lämnat länet på grund av att postgången inte är adekvat efter kundernas behov.
– Jag vet företag som lämnat länet på grund av detta. Med höga drivmedelsskatter, kommunalskatter och liknande kan en försämrad postdistribution vara det som får bägaren att rinna över, säger hon.
Saila Quicklund berättar att hon blivit kontaktad av företag och redaktioner som upplevt en försämras distribution. Hon valde därför att kontakta Postnords VD Annemarie Gardshol, som ställde upp på ett första möte.
– Hon avbröt sin semester och ställde upp på ett möte tillsammans med några av hennes kollegor, bland annat chefen för Postnords arbete i norra Sverige. Jag blev utlovad en genomlysning av hur post- och paketdistributionen fungerar i Norrland, berättar Saila Quicklund.
Vid sidan av genomlysning berättar Saila Quicklund om att det diskuterades att se över möjligheten att eventuellt kunna göra undantag för vissa sträckor i Norrlands inland.
– Annemarie Gardshol uttryckte att hon skulle se om Postnord kan göra undantag för vissa sträckor i Norrlands inland, så att distribution kan ske från den ena dagen till den andra. I sådana fall skulle paket hämtas av de postbilar som ändå tömmer de gula lådorna. Det känns som ett första viktigt steg, säger hon.
Efter detta möte har Saila Quicklund haft ett ytterligare möte tillsammans med Postnords chef i Östersund, samt regionchefen Norra Sverige och de har utlovat ett till uppföljande möte i höst, för att höra hur arbetet fortskrider.
– Jag tänker inte släppa den här frågan, vi måste påvisa en lägesbild över hur en försämrad postgång påverkar Jämtlands län, säger Saila Quicklund.
Anita Gottås-Löjdahl driver Överby stuteri och en lantbruksverksamhet ett par mil utanför Östersund. Hon berättar att det har blivit betydligt svårare att driva företaget sedan postdistributionen försämrades. Inte minst har den försämrade distributionen slagit hårt mot stuteriets avelsverksamhet.
– Avelsverksamheten är helt beroende av att vi både kan skicka och ta emot hästspermier från andra stuterier över hela landet. En sådan leverans får inte ta längre än 24 timmar, vilket har omöjliggjorts med Postnords nya rutiner, berättar hon.
Varje år skickas flera hundra försändelser av denna typ, vilket gör att det inte är ett litet problem för Anita Gottås-Löjdahl.
– Detta är en så pass viktig ekonomisk del av vår verksamhet att den måste fungera. Det är egentligen den vi lever på. Numera brukar vi få lösa det genom att ringa och höra med vänner och bekanta om de känner någon som har en bil som ska gå i rätt riktning i landet och skicka med leveransen den vägen. Därefter får man stå efter vägen och hoppas att bilen verkligen dyker upp. Men det är en procedur som tidigare tog ett telefonsamtal tar nu minst tio, berättar hon.
Det är dock inte bara avelsverksamheten som har försvårats.
– Vi är bönder och bönder behöver reservdelar. När vi nyligen skulle skörda behövde vi plötsligt en reservdel till en av våra maskiner. Med tanke på hur tidsmarginalerna ser ut i skördetid är det viktigt att få reservdelen så snabbt som möjligt. Men denna gång tog det inte två dagar utan en hel vecka, vilket skylldes på corona. Det kan säkert vara sant i sig, men det illustrerar hur postdistributionen har försämrats.
Anita Gottås-Löjdahl är kritisk till hur styvmoderligt vissa delar av landet kan behandlas.
– Som lantbrukare och hästuppfödare är det svårt att flytta företaget. Det innebär också att varje pålaga som drabbar oss i form av högre drivmedelsskatter eller försämrad postgång försämrar möjligheten att driva en effektiv verksamhet. Men vi sitter där vi sitter och därför känns det extra illa att man kan välja att behandla en specifik del av landet på det här sättet. Vi betalar skatt som alla andra, avslutar Anita Gottås-Löjdahl.
Svenskt Näringslivs regionchef i Jämtland, Ola Toftegaard, är kritisk till utvecklingen.
– Att dra ner på postgången för vissa delar av landet, däribland Jämtland, bidrar till en försämrad konkurrensförmåga för de företag som verkar här. Som vi ser i exemplet ovan får det direkta konsekvenser för jämtländska företagare, säger han.
Konkurrens