Nyföretagsamheten, synen på företagande och andelen i arbete i Jokkmokk finns på 50-bästalistan för Sverige och det är intressant att den kommunala servicen har förbättrats avsevärt. 63 placeringar upp på ett år!
Både Johan Wiklund som är medgrundare till c/o Gerd och Magnus Kvickström som äger Jokkmokks Korv & Rökeri har nyligen byggt ut och vittnar om en bättre företagsanda.
– Vi har haft ett mycket fint samarbete med kommunen när vi nu byggt ut och ska tiodubbla produktionskapaciteten. De nya maskinerna är 4,5 meter höga så det krävdes att vi byggde cirka 200 kvm både på bredden och höjden. Allt gick snabbt, smidigt och bra”, säger Johan Wiklund.
Magnus Kvickström är inne på samma linje.
– Vi ökar produktionen och behövde göra en omfattande ombyggnad på 500 kvm i somras. Det gick fantastiskt lätt. Mest kanske genom att kommunalrådet Robert Bernhardsson engagerade sig i frågan och skyndade på hanteringen.
– Men tidigare har det varit svårare. Kanske har man tyckt att ett företag som går med vinst ska klara sig självt. Trots att vi investerat en miljon i en fastighet som vi inte äger!
Stefan Andersson, som tidigare var kommunalråd, är sedan i höstas tillväxtchef och framhåller företagsklimatet som en jätteviktig fråga.
– Vi försöker skapa en bra dialog med företagen. Dessutom jobbar vi på att effektivisera handläggningen av ärenden genom en etableringsservice. Jag, fastighetschefen och chefen för samhällsbyggnadsavdelningen går igenom ärenden som kommer in och försöker förenkla och korta tider för de interna processerna.
– Företag i Jokkmokk går bra, anställer, gör vinst och ökar omsättningen. Den utvecklingen vill vi värna om.
Ett av företagen som börjar hamna på allas läppar är c/o Gerd som säljer och tillverkar ekologiska skönhetsprodukter från Norrbotten. Det startades i en liten källarlokal för tio år sedan av syskonen Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund och heter egentligen Nature Cosmetic Group of Swedish Lapland AB. Men hur många orkar säga det? I fjol ökade omsättningen med nästan 50 procent och har knappt tio anställda. 12 procent av marknaden finns faktiskt i Japan!
– Vi får förfrågningar från agenter i olika delar av världen och det är svårt att hinna med allt. Men ibland ramlar man över rätt person. Därför finns vi i Japan där hårvårdsserier, massageoljor och duschtvålar går bra. Produkterna finns också på lyxhotellet Four Seasons spa i Tokyo och på stora varuhuset Barneys i samma stad, berättar Johan Wiklund.
– Men det är viktigt för oss att Norrbotten är hemmamarknaden. Vi är från Jokkmokk. Här har vi rötterna och här blir vi kvar även om produkter säljs över hela världen.
Det var vid köksbordet hemma i Jokkmokk som syskonen bestämde sig för att satsa på eget med ekologisk inriktning. De började med två kroppsoljor och startade ett företag med varumärket c/o Gerd efter deras mamma som fortfarande jobbar till 75 procent i firman. Namnet är en hyllning till henne.
– Hon hade alltid förädlat rubbet från naturen och lärde oss jobba med äkthet, värna om natur, djur och människor.
– Vi arbetar med nedbrytningsbara råvaror och satsar på frön och oljor. Lingon, blåbär, hjortron, örter, björkblad och annat i skogarna kring oss bidrar till våra skönhetsprodukter som vi själva jobbat fram. Som Blueberry Schampoo, Lingonberry Clear eller Cloudberry Facial.
Efter några år i källarlokalen hyrde c/o Gerd en industriliknande lokal 2011 och nu har man gjort en större utbyggnad som ska bidra till en stor kapacitetsökning.
– Allt löper enligt den plan vi lade upp 2008. Tidigt började vi sälja via e-handel och återföräljare. Vi har nu nått vad vi skissade på som fas fem och ska ta höjd inför nästa stora steg. Nyligen inleddes också ett samarbete med hotellkungen Peter Stordalens At Six i Stockholm där vi är helhetsleverantörer. Vi profilerar oss närmast mest på lyxhotell och på att bli större på den svenska marknaden, säger Johan Wiklund.
FöretagsamhetNyföretagandeLokalt Företagsklimat